Door verder te gaan accepteer je het privacybeleid van Avaaz. Hierin leggen we uit hoe we je gegevens beschermen en gebruiken.
Ik snap het
Oké
Briefing:<br>wat is klimaatangst?

Briefing:
wat is klimaatangst?

Wat politieke nalatigheid ermee te maken heeft en wat we eraan kunnen doen

Deel jouw ervaring

Avaaz-leden hebben onlangs het grootste onderzoek ooit naar klimaatangst bij kinderen en jongeren gefinancierd: 10.000 mensen in 10 landen over de hele wereld hebben meegedaan. Het onderzoek laat zien dat de angst voor de klimaatcrisis in elk land heel groot is, en dat komt niet alleen door de vreselijke klimaatrampen die we meemaken. Het feit dat overheden er maar niet in slagen zinvolle actie te ondernemen in deze crisis heeft er ook mee te maken.

We kunnen een klimaatcatastrofe nog steeds afwenden. We weten wat nodig is en wat onze overheden moeten doen. Maar het vraagt doorslaggevende politieke wil en vastberadenheid -- en die ontbreekt nog. Toch zien we een verandering. Er is nieuw momentum en er is nog steeds ruimte voor radicale, maar realistische hoop.

❯❯ Het doel van deze briefing is om ons allemaal te helpen begrijpen wat klimaatangst is, hoe we ermee kunnen leven en hoe die gevoelens ons kunnen inspireren om radicale hoop te blijven houden over onze ambitie om de planeet te beschermen.

Klik hieronder om meer te lezen of deel jouw ervaring met klimaatangst door op de onderstaande knop te klikken.

Meer lezen

Dit zijn de conclusies van het onderzoek:

• Bijna de helft van alle deelnemende jongeren (45%) zegt dat klimaatangst een invloed heeft op hun dagelijks leven: hoe ze spelen, eten, studeren en slapen.

• Meer dan zeven op de tien (75%) jongeren geloven dat “de toekomst angstaanjagend is” -- in Portugal is dat zelfs 81% en in de Filipijnen 92%.

• 58% zegt dat overheden “mij en/of volgende generaties verraden” en 64% zegt dat hun overheden te weinig doen om een klimaatramp te voorkomen.

• Bijna vier op de tien jongeren (39%) zeggen dat ze twijfelen om zelf kinderen te krijgen.

Deze resultaten zijn alarmerend, maar volgens psychologen zijn kinderen niet de enigen die zich zo voelen. Klimaatangst is een fenomeen dat mensen van elke leeftijd overal treft.

De bevindingen van dit onderzoek kunnen ook een cruciale rol spelen in de klimaatrechtszaken die jongeren hebben aangespannen, zoals de historische klimaatzaak tegen 33 overheden waaraan Avaazers financieel bijdragen. Maar dat is nog niet alles: in de aanloop naar de VN-klimaattop dit jaar zetten we alles op alles om ervoor te zorgen dat dit onderzoek op het bureau van elke besluitvormer belandt. Zo kunnen we invloed uitoefenen op cruciale onderhandelingen en overheidsbeleid. De media maken nu al massaal melding van het rapport, en het heeft de krantenkoppen van grote internationale kranten gehaald. De secretaris-generaal van de VN heeft de bevindingen zelfs vermeld in zijn toespraak aan wereldleiders -- ongelooflijk!

Media headlines

Wat is klimaatangst?

Klimaatangst is de vrees, frustratie, rouw en zelfs boosheid die gepaard gaan met de realiteit van de klimaatcrisis en de aanhoudende passieve houding van onze overheden die maar niet ingaan op de urgentie van de situatie.

Mensen voelen zich verraden door hun leiders en vrezen voor de toekomst. Dit zijn oncomfortabele, pijnlijke gevoelens -- maar het is een perfect normale, gezonde reactie op de vernieling van de natuur in combinatie met een acuut gebrek aan politieke actie.

Het heeft geen zin om te proberen onze angst “op te lossen”, maar we kunnen er wel mee leren leven. We moeten die gevoelens erkennen en respecteren zodat we een rol kunnen spelen in de crisis en onze leiders verantwoordelijk kunnen stellen zonder wanhopig te worden of de situatie te ontkennen.

Onze angstgevoelens komen vaak uit een diepe, oprechte liefde voor de natuur en de planeet. Hoe kunnen we ons in hemelsnaam niet angstig voelen? Onze gevoelens zijn het probleem niet, maar wel de realiteit van de crisis in combinatie met politieke nalatigheid.

Wat kunnen we doen aan klimaatangst?

Als klimaatangst een gezonde en natuurlijke reactie is, hoe moeten we er dan mee omgaan? Dit zijn enkele tips en ideeën van de Climate Psychology Alliance die jou en je geliefden kunnen helpen:

• Onthoud dat je niet alleen bent. Er zijn heel wat mensen die even angstig zijn als jij -- ze spreken er misschien gewoon niet over.

• Maak ruimte om over klimaatverandering te praten, meer bepaald over de gevoelens die jij en anderen ervaren. Luister naar de gevoelens van jongeren en neem ze serieus. Leg hen uit dat hun gevoelens logisch zijn en laten zien dat ze om anderen en de planeet geven. Het is normaal om droevig en gefrustreerd te zijn door de huidige situatie.

• Besef dat jij niet verantwoordelijk bent. Er zijn grenzen aan wat één persoon kan doen. Individuele actie heeft zéker een impact, maar dit is een collectieve verantwoordelijkheid. Moedig jongeren aan om in actie te komen, hoe klein je de impact ook inschat. Avaaz is het bewijs dat als genoeg van ons bijeenkomen, we een groot verschil kunnen maken!

• Probeer te werken aan je fysieke en emotionele gezondheid. Dat klinkt logisch, maar voorzien in onze basisbehoeften kan onze veerkracht stimuleren en ons met beide benen op de grond houden.

• Tijd doorbrengen in de natuur kan helpen. Zoek contact met de natuur en geniet van haar schoonheid. Onze liefde voor de natuur kan onze inzet om de planeet te beschermen stimuleren.

Deel jouw ervaring

Een bepaalde mate van klimaatangst is een natuurlijke reactie, en het helpt om erover te praten. Daarom bieden we een ruimte waar we allemaal onze eigen ervaringen kunnen delen over hoe we omgaan met klimaatangst en misschien zelfs hoe het gevoel ons inspireert om in actie te komen. Scrol hier om te lezen wat anderen zeggen en om je eigen gedachten en ideeën te delen.

Dit is wat Avaaz-leden delen over klimaatangst:

Recente opmerkingen

Klik om nieuwe berichten te laden
Meer opmerkingen laden ...

:

Vul je e-mailadres in:
Door verder te gaan ga je ermee akkoord e-mails van Avaaz te ontvangen. In ons privacybeleid leggen we uit hoe we je gegevens beschermen en gebruiken. Je kunt je op elk moment uitschrijven.

Vertel het verder