Door verder te gaan accepteer je het privacybeleid van Avaaz. Hierin leggen we uit hoe we je gegevens beschermen en gebruiken.
Ik snap het
Wereldleiders: bescherm de helft van onze planeet

Aan wereldleiders:

Al lid van Avaaz?
Vul dan je emailadres in en klik op "Teken".
Is dit je eerste kennismaking? Vul dan de onderstaande gegevens in.
Door in actie te komen ga je ermee akkoord e-mails van Avaaz te ontvangen. In ons privacybeleid leggen we uit hoe we je gegevens beschermen en gebruiken. Je kunt je op elk moment uitschrijven.

Aan wereldleiders:
"Wij, burgers van over de hele wereld, zijn erg bezorgd over de waarschuwingen van wetenschappers dat een volledige ineenstorting van levensondersteunende ecosystemen in de komende eeuw zou kunnen plaatsvinden, en dat de aarde daarmee onleefbaar zou worden. Wij doen een beroep op u om de bestaande biodiversiteitsafspraken na te komen en een nieuw doel te stellen -- 50% van de aarde als beschermd gebied voor 2050 -- en ervoor te zorgen dat onze planeet dan volledig duurzaam is. Dit alles met inachtneming van de ontwikkelingsbehoefte van mensen wereldwijd en de bescherming van inheemse volken. Met dit langetermijndoel kan de harmonie tussen mens en natuur hersteld worden."
In 2020 is tweederde van de wilde dierensoorten verdwenen. Het tempo waarin diersoorten uitsterven ligt nu net zo hoog als in de tijd dat dinosauriërs verdwenen -- we gaan de boom des levens met een kettingzaag te lijf.

Als we geen einde maken aan deze tragedie zou biodiversiteit zo’n klap kunnen krijgen dat onze planeet stilvalt en onleefbaar wordt. Maar er is hoop -- topwetenschappers ondersteunen een plan om van de helft van onze planeet beschermd gebied te maken en zo de harmonie met de natuur te herstellen.

Als we dit op een goede manier doen, zodat inheemse volkeren beschermd worden tegen uitbuiting en landroof, kan volgens deze wetenschappers 80 tot 90% van alle diersoorten gered worden!

Als we dit idee wereldwijde bekendheid kunnen geven kunnen politici het niet negeren. Doe mee en spreek je ook uit voor dit plan, voor de aarde stilvalt...

Foto: Chris Bray

Vertel het verder

Klik om de tekst te kopiëren: