Door verder te gaan accepteer je het privacybeleid van Avaaz. Hierin leggen we uit hoe we je gegevens beschermen en gebruiken.
Ik snap het
Oké
De houten witte Vissersbrug in Harderwijk mag niet verdwijnen

1 hebben getekend. Op naar de
50 Ondertekenaars

Sluit

Je handtekening bevestigen

Avaaz.org beschermt je privacy en houdt je op de hoogte van deze en andere campagnes.
Deze petitie is gecreëerd door Henk H. en geeft niet per se de standpunten van de Avaaz-gemeenschap weer.
Henk H.
heeft deze petitie aangemaakt voor
Burgemeester en Wethouders van Harderwijk
Het is een icoon, de houten witte Vissersbrug in Harderwijk, die de Havendam verbindt met de Vischafslag, Botterloods, Molen de Hoop en de voormalige scheepshelling Oost, nu bekend als Veluvia.

Met het tekenen van deze petitie ondersteunt u:
  • de visie dat het design van een eventueel nieuw te plaatsen brug niet wijzigt ten opzichte van het huidige design.
  • het de voorkeur verdient in het kader van duurzaamheid en karakter van de brug, gebruik te maken hout boven andere materialen.

Hieronder leg ik uit waarom.

Wie bewaart er geen prachtige herinneringen aan deze brug. Als kind op en af de brug rennen, het magische moment als de ophaalbrug openging en je op de brug stond terwijl een botter voorbij kwam. Of de trouwfoto in het prachtige decor van historische gebouwen en het varend erfgoed.

Ik het kader van de reconstructie Vissershaven zal de witte Vissersbrug worden gedemonteerd. Of de brug zal worden teruggeplaatst is niet duidelijk. Nu leert de geschiedenis dat indien zaken vooraf niet duidelijk zijn deze zomaar een andere wending kunnen nemen. Reeds een belangrijk aantal politieke partijen uit de Gemeenteraad van Harderwijk hebben vragen gesteld hierover. Om het belang van de brug voor de inwoners van Harderwijk en overige liefhebbers van de prachtige brug tot uitdrukking te brengen is deze petitie opgesteld. Deze petitie is opgesteld om het college van Burgemeester & Wethouders van Harderwijk ervan te overtuigen dat een brug van hetzelfde design terugkomt, mocht de huidige brug niet teruggeplaatst worden.

Ooit heeft een wethouder de gevleugelde uitspraak gedaan:

“Over smaak valt niet te twisten, over design wel!”

Het zou verschrikkelijk zijn als het design van de brug onnodig zou wijzigen. Met het tekenen van deze petitie ondersteunt u dat het design van de eventueel nieuw te plaatsen brug niet wijzigt ten opzichte van de huidige brug. In de fot bij de petitie vindt u een illustratie indien de huidige brug wordt vervangen door een metalen ophaalbrug zoals die in het Waterfront zijn geplaatst. Overigens ter verduidelijking, deze petitie is geenszins een afkeuring van het Waterfront, in tegendeel, dat is een huzarenstukje qua architectuur.

Naast design is ook de materiaalkeuze van belang. De huidige brug is van hout. Het is zeer verleidelijk om een ander materiaal te kiezen omdat dit wellicht goedkoper in onderhoud is. Echter er zijn ook oplossingen denkbaar waarbij hout wordt toegepast dat qua onderhoud redelijk overzienbaar is. Het grote voordeel van hout is dat de CO2 opslag in het hout bespaard blijft. Hierdoor is een houten brug duurzamer dan de meeste andere materialen.

Kortom ; met het tekenen van deze petitie ondersteunt u de visie dat het design van een eventueel nieuw te plaatsen brug niet wijzigt ten opzichte van het huidige design. Verder verdient het de voorkeur in het kader van duurzaamheid en karakter van de brug gebruik te maken hout boven andere materialen.

Gepost (Laatst bijgewerkt )
Dit als ongepast melden
Er is een fout opgetreden bij het uploaden van jouw bestanden en/of verslag.