Door verder te gaan accepteer je het privacybeleid van Avaaz. Hierin leggen we uit hoe we je gegevens beschermen en gebruiken.
Ik snap het
Oké
Deze petitie is gesloten
Een veilige Merelbekestraat en schoolomgeving in Melle Vogelhoek

Deze petitie is gesloten
50 Ondertekenaars

Kathleen S.
heeft deze petitie aangemaakt voor
buurtcomité Merelbekestraat
De Merelbekestraat is een belangrijke schoolas. Dagelijks fietsen er honderden kinderen, ouders, grootouders van en naar school. In de spitsuren is het er bijzonder druk: fietsen, auto’s, motors en bussen verplaatsen zich op die momenten allemaal tegelijkertijd.

Dat is moeilijk. Want er is geen fietspad of -suggestiestrook in de  Merelbekestraat. Het leidt vaak tot onduidelijke en gevaarlijke conflicten tussen fietsers en gemotoriseerd vervoer.

Nochtans was er een plan om fietssuggestiestroken aan te brengen in onze straat. Helaas kan dat niet omwille van de technische richtlijnen. Een fietspad is evenmin mogelijk, daarvoor is de straat niet breed genoeg. Daarbovenop bereikt het pas aangebrachte verkeersplateau zijn effect niet: de 'heuvel' remt de snelheid niet af.

Het Melse bestuur besliste recent om fietssjablonen aan te brengen. Dat is een wegmarkering die om de 7 meter wordt herhaald. De maximumsnelheid in de Merelbekestraat blijft echter ongewijzigd: zone 50 blijft behouden. Althans voorlopig, want het bestuur wil de situatie op termijn evalueren.

Meer en meer gemeenten en steden in Vlaanderen kiezen nochtans voor een snelheidsbeperking van 30 km/u in alle straten met gemengd verkeer. Die maatregel biedt tal van voordelen. In de eerste plaats kan een vermindering van de rijsnelheid het aantal verkeersslachtoffers drastisch verminderen. Studies hebben aangetoond dat de overlevingskansen van fietsers en voetgangers die met 30 km/u worden aangereden vier tot vijf keer groter zijn dan bij een aanrijding met 50 km/u. Maar er zijn nog andere voordelen: Trager rijden in combinatie met minder nodeloos optrekken en afremmen kan leiden tot minder vervuiling, minder geluidsoverlast en zelfs vlotter verkeer. Een zone 30 kan ook sluipverkeer ontmoedigen en stimuleert fietsen en wandelen.

Om die redenen gaan wij, enkele bewoners van de Merelbekestraat, niet akkoord met de voorlopige aanpassing (sjablonen in combinatie met zone 50) in de Merelbekestraat. Wij willen dan ook dat de volledige Merelbekestraat een
zone 30 wordt, zodat fietsers, auto’s en bussen zich harmonieuzer en met respect voor elkaar kunnen verplaatsen.

Fiets jij elke dag door de Merelbekestraat op weg naar de school, naar je werk of naar je hobby en vind je ook dat de huidige verkeerssituatie niet veilig is, teken dan deze petitie en toon aan het Melse bestuur dat je niet akkoord gaat met hun 'verkeersveilige' aanpak op deze drukke verkeersas.

Gepost (Laatst bijgewerkt )
Dit als ongepast melden
Er is een fout opgetreden bij het uploaden van jouw bestanden en/of verslag.