Door verder te gaan accepteer je het privacybeleid van Avaaz. Hierin leggen we uit hoe we je gegevens beschermen en gebruiken.
Ik snap het
Oké
Overwinning
Update Niet Mijn Aankomst

Overwinning
1 hebben getekend. Op naar de
50 Ondertekenaars

Sluit

Je handtekening bevestigen

Avaaz.org beschermt je privacy en houdt je op de hoogte van deze en andere campagnes.
Deze petitie is gecreëerd door R P. en geeft niet per se de standpunten van de Avaaz-gemeenschap weer.
R P.
heeft deze petitie aangemaakt voor
Comité Herdenking Molukkers
Geachte ondertekenaars,

Vorig jaar is de herdenking van 7 oktober - mede door uw steun - geannuleerd, doordat zichtbaar werd dat er een groot gebrek aan draagvlak was en veel inhoudelijke kritiek. Dat is een resultaat waar de Molukse gemeenschap voor heeft gezorgd, bijvoorbeeld door het plaatsen van een handtekening, het contact opnemen met de lokale burgemeester, of het op andere wijze uiten van de kritiek.

De Initiatiefgroep Niet Mijn Aankomst heeft in de tussentijd verschillende stappen ondernomen en delen graag de ontwikkelingen met u. Inmiddels staan de 'dialoogdagen' van de klankbordgroep van het Comite Molukse Herdenking / Media Luna voor de deur (5 en 19 feb) en staat de herdenking vooralsnog gepland op 21 maart aanstaande. Aan de vorig jaar geuite kritiek is nog niet zichtbaar tegemoet gekomen.

Lees onze update via: https://drive.google.com/file/d/1C4sXStYjivVOBSkZddgaKhRrddM_rfki/view?usp=sharing

Zeer binnenkort volgt een nieuwe ClubHouse sessie. Volg ons via Instagram en/of Facebook om op de hoogte te blijven:

- https://www.instagram.com/nietmijnaankomst/
- https://www.facebook.com/NietMijnAankomst

Dengan hormat,
Initiatiefgroep Niet Mijn Aankomst

Geachte Molukse gemeenschap en Sympathisanten,

In het kader van 70 jaar Molukkers in Nederland staat op 7 oktober 2021 een Molukse herdenking met een ‘’hernieuwde aankomst’’ gepland aan de Lloydkade te Rotterdam. Men is voornemens om in dit programma de door velen als traumatisch ervaren aankomst in Nederland op een aangepaste wijze over te doen.

Deze bijeenkomst wordt georganiseerd door het hiervoor opgerichte gelegenheidsorganisatie ‘Comité Molukse Herdenking’. Onder de vlag van deze hiertoe opgerichte gelegenheidsorganisatie zal er de komende drie jaar ook in diverse gemeenten waar zich een Molukse gemeenschap bevindt, een reizende tentoonstelling plaatsvinden. Voor zowel het programma van 7 oktober als de reizende tentoonstelling zijn aanzienlijke subsidies verstrekt, vanuit in ieder geval de Nederlandse overheid en burgemeesters zijn uitgenodigd om deel te nemen aan het programma.

Nu het bovenstaande vele vragen opriep, hebben Molukse jongeren de organisatie uitgenodigd om via de mobiele app Clubhouse meer duidelijkheid te geven over de aankomende activiteiten. Clubhouse is een app waarmee een interactief praatprogramma georganiseerd kan worden waarbij het publiek kan meepraten. Het gesprek met de organisatie in aanwezigheid van ruim 200 personen kon de gerezen vragen niet beantwoorden, en bleek de twijfels bij de jongeren niet weg te kunnen nemen. Integendeel: het verloop van het gesprek leidde alleen maar tot grotere onrust en meer wantrouwen tegenover de organisatie. In een tweede Clubhouse sessie met meer dan 300 deelnemers, werd dit bevestigd. Er wordt gevreesd voor een onvolledige weergave van onze geschiedenis, en daarnaast het prijsgeven van de onderhandelingspositie van onze gemeenschap. Naar aanleiding van dit gesprek is door Molukse jongeren uit diverse plaatsen in Nederland het initiatief genomen om een statement samen te stellen waarin ze zich uitspreken tegen de initiatieven van het Comité Molukse Herdenking. In het bijgevoegde statement komen de volgende punten aan de orde:
  1. De wijze waarop lokale Molukse gemeenschappen waaronder wijkraden, stichtingsbesturen maar ook landelijke Molukse instituten bewust gepasseerd zijn in het proces;
  2. Misplaatst gebruik van termen als ‘’door de eeuwen trouw’’, ‘’opstand’’ en ‘’’terroristische acties’’, waarmee zowel onze geschiedenis als ons heden slechts vanuit extern, koloniaal perspectief belicht wordt;
  3. Gebrek aan historische context, met name met betrekking tot de politieke ontwikkelingen die de aanleiding waren voor de aankomst van Molukkers in 1951;
  4. Herbeleving traumatische aankomst van Molukkers in Nederland in 1951;
  5. Symboolpolitiek: de mogelijke excuses van demissionair Nederlands MP Rutte en daarmee de politieke lading die de ‘hernieuwde aankomst’ met zich meebrengt;
  6. De hoek waaruit de activiteiten gefinancierd worden en de ontransparantie daarover.

Het belang van de gehele Molukse gemeenschap in Nederland is in het geding, waardoor wij genoodzaakt zijn om tegengeluid te geven.

Binnen één dag heeft een indrukwekkend aantal Molukse wijkraden en andere organisaties het statement reeds onderschreven waaronder de Dewans Maluku Capelle, Breda en Huizen, stichting UMAM (Krimpen), Anak2 bangsa Maluku Hatert-Nijmegen en Anak2 Maluku Assen. Maar ook een aantal andere organisaties zoals Tiga Batang Air, Building The Baileo, Stichting Vrienden van de Molukse kerk Bethel Twello en Free Maluku Foundation. Dit laat zien hoezeer dit thema leeft in onze gemeenschap! Wij hopen dat u massaal aansluit bij de ondertekenaars om zodoende een krachtige, kritische en representatieve stem vanuit de Molukse gemeenschap te laten horen. Het is tijd dat wij als Molukse gemeenschap de rijen sluiten!

Graag vernemen wij via de online petitie of uw bereid bent zich bij het statement aan te sluiten als mede-ondertekenaar, hetgeen wij zeer zouden waarderen.

De volledige statement kunt via volgende link lezen:

Voor vragen kunt u contact met ons opnemen via nieuweaankomst@gmail.com

De informatie van het comité/Media Luna zelf, waarop ons statement gebaseerd is, is raadpleegbaar via www.medialuna.nl of via bijgevoegde link:

Met Molukse groet,
Mena – Muria!
Namens betrokken Molukse jongeren
Rafael Pattiwael
Joaniek Vreeswijk
Ramon Ahuluheluw
Joenoes Polnaya
Nino Solisa
Noadja Dias
Gepost (Laatst bijgewerkt )
Dit als ongepast melden
Er is een fout opgetreden bij het uploaden van jouw bestanden en/of verslag.