Door verder te gaan accepteer je het privacybeleid van Avaaz. Hierin leggen we uit hoe we je gegevens beschermen en gebruiken.
Ik snap het
Oké
Stop de bouw van 25 woningen in de Heikantlaan in Essen!

1 hebben getekend. Op naar de
50 Ondertekenaars

Sluit

Je handtekening bevestigen

Avaaz.org beschermt je privacy en houdt je op de hoogte van deze en andere campagnes.
Deze petitie is gecreëerd door Pablo G. en geeft niet per se de standpunten van de Avaaz-gemeenschap weer.
Pablo G.
heeft deze petitie aangemaakt voor
Gaston van Tichelt (Gemeente Essen), Cathy Berckx ( Provincie Antwerpen)
Beste Essenaars, natuurliefhebbers, Heikantlaanbewoners,
Zoals jullie misschien al gehoord hebben wordt er een groot bouwproject gepland in de Heikantlaan te Essen.
Op de braakliggende percelen in het midden van de straat worden 25 woningen gepland. Deze percelen zijn oorspronkelijk ingetekend voor 6 halfopen bebouwingen. De impact op deze straat zal aanzienlijk zijn, niet alleen komen er een 100-tal bewoners bij met de bijhorende verkeersdruk op de straat, er zijn ook nog verschillende andere gevolgen. We zetten ze even op een rijtje:
  • Momenteel zijn er 45 huizen in de straat, het geplande project is dus zo maar eventjes meer dan 50% bebouwing erbij.
  •  Zoals de plannen nu ingediend zijn, is er onduidelijkheid of er onteigening gemoeid is met het project. Bewoners aan de Westzijde van de straat zullen mogelijks een stuk van hun voortuin moeten afgeven ter verbreding van de straat. Dit om het vele bijkomende verkeer te slikken. Onnodig te vermelden dat, indien dit klopt, het natuurlijk buitensporig is om publieke gelden te gebruiken om een privé-project te faciliteren. ·
  • Bewoners aan de Oostzijde kunnen mogelijks een onteigening verwachten van een stuk van hun achtertuin, dit om een fietspad naast het spoor aan te leggen zodat de nieuwe wijk ook langs die zijde makkelijker bereikbaar wordt. Indien dit gerealiseerd wordt, zal dit wederom gefinancierd worden met belastinggeld natuurlijk.
  •  Verschillende bomen van meer dan 100 jaar oud zullen sneuvelen voor de bouwwoede. Deze bomen functioneren als een natuurlijke airconditioning voor onze straat. Gelet op de opwarming van de aarde en de hittegolven van de afgelopen jaren geen overbodige luxe.
  •  Verschillende zeldzame dieren hebben hun plek gevonden op deze percelen. Uilen, marters, vleermuizen, padden, salamanders, eekhoorns, egels… zijn slechts enkele van de vele dieren die hier een habitat hebben gevonden. Tot nu toe werd er geen inventarisatie gemaakt om te beoordelen of er eventuele beschermde soorten mee gemoeid zijn.
We zijn, voor alle duidelijkheid, niet tegen het feit dat er gebouwd wordt op deze percelen. Het is tenslotte bouwgrond. We vragen echter wel dat de oorspronkelijke intekening gerespecteerd wordt, zijnde het voorzien van 6 halfopen bebouwingen en geen volledig nieuwe wijk met 25 woningen. De nieuwe wijk Schildershof aan de overkant van het spoor werd nog steeds niet afgerond, ondanks het feit dat hier reeds alle nutsleidingen en infrastructuur voorzien werd. We kunnen dus de vraag stellen of er wel een noodzaak is om nog een groot project op te starten terwijl er niet genoeg interesse is voor de bestaande mogelijkheden.
Deze petitie dient om de gemeente Essen te bewegen tot het vernietigen van de bouwvergunning zoals momenteel gepland, het onderzoeken van de percelen op de aanwezigheid van mogelijk aanwezige beschermde diersoorten en het herbekijken van de watertoets. Het feit dat er tot nog toe nauwelijks communicatie is geweest vanuit de gemeente, en dit voor een project met enorme impact, geeft al aan dat er weinig wil tot overleg met de bewoners is. Een aantal bewoners wil de mogelijkheid bekijken om alsnog bezwaar aan te tekenen bij de deputatie van de Provincie. Hier zijn echter nogal wat kosten aan verbonden, mocht u zich geroepen voelen dit mee te ondersteunen is elke gift, hoe klein ook, meer dan welkom.
Indien u ook van mening bent dat dit project herbekeken dient te worden, gelieve dan deze petitie te ondertekenen.
Gepost (Laatst bijgewerkt )
Dit als ongepast melden
Er is een fout opgetreden bij het uploaden van jouw bestanden en/of verslag.