Door verder te gaan accepteer je het privacybeleid van Avaaz. Hierin leggen we uit hoe we je gegevens beschermen en gebruiken.
Ik snap het
Oké
Fryslân in actie tegen extra gaswinning. Gjin gegriem yn Fryske grûn!

1 hebben getekend. Op naar de
50 Ondertekenaars

Sluit

Je handtekening bevestigen

Avaaz.org beschermt je privacy en houdt je op de hoogte van deze en andere campagnes.
Deze petitie is gecreëerd door Sijbe K. en geeft niet per se de standpunten van de Avaaz-gemeenschap weer.
Sijbe K.
heeft deze petitie aangemaakt voor
Ministerie van Economische Zaken & de Tweede Kamer
Onaangenaam verrast
Uit het zogenoemde Tietjerk -veld wil Vermilion tot 2050 nog 11,5 miljard
extra kubieke meter gas winnen. Het gevolg is veel meer bodemdaling en meer
kans op zwaardere aardbevingen in het gebied. De gemeenten Achtkarspelen,
Tytsjerksteradiel en Smallingerland hebben het Ministerie van Economische Zaken al geschreven dat zij ‘onaangenaam verrast'  zijn door de plannen en dat zij van mening zijn dat deze niet moeten doorgaan.

Provincie: geen nieuwe gaswinning
De provincie Fryslân heeft al jaren het standpunt dat nieuwe gaswinning niet wenselijk is en heeft dit ook in het Manifest van Friese Overheden over Gas- en Zoutwinning  duidelijk uitgesproken. Helaas hebben de gemeenten en de provincie maar een beperkte rol bij de verlening van mijnbouwvergunningen. Volgens de Mijnwet worden gemeenten en provincies bij nieuwe of aanpassingen van bestaande vergunningen door het Ministerie van Economische Zaken slechts gevraagd om een advies te geven.

Bodemdaling
Het lijkt erop dat zorgen van inwoners over schade door bodemdaling en een grotere kans op aardbevingen nog steeds geen rol spelen bij de vergunningsbesluiten van de minister. Net als bij andere belangrijke onderwerpen zoals de toeslagen-affaire en de rampzalige aanpak van de mijnbouwschade in Groningen, doet het negeren van de belangen van de inwoners bij het verlenen van nieuwe mijnbouwvergunningen wederom weinig goed.

Kabinetsformatie
Het is de hoogste tijd dat het kabinet ophoudt met die aanpak. De nieuwe kabinetsformatie is een goede gelegenheid om de belofte van het huidige kabinet eindelijk na te komen om geen nieuwe vergunningen voor nieuwe gaswinningen op het vasteland te verlenen en de bestaande gaswinning snel af te bouwen, in plaats van te verlengen. Wij zullen deze petitie dan ook inbrengen bij de kabinetsformatie.

Gjin gegriem yn Fryske grûn! Kom yn aksje en tekenje de petysje.

FNP – D66 – GrienLinks – CDA - 50Plus – SP – PvdA - PvdD en ChristenUnie  yn Fryslân.

Gepost (Laatst bijgewerkt )
Dit als ongepast melden
Er is een fout opgetreden bij het uploaden van jouw bestanden en/of verslag.