Door verder te gaan accepteer je het privacybeleid van Avaaz. Hierin leggen we uit hoe we je gegevens beschermen en gebruiken.
Ik snap het
Oké
Klimzalen in nood.

1 hebben getekend. Op naar de
50 Ondertekenaars

Sluit

Je handtekening bevestigen

Avaaz.org beschermt je privacy en houdt je op de hoogte van deze en andere campagnes.
Deze petitie is gecreëerd door Jan D. en geeft niet per se de standpunten van de Avaaz-gemeenschap weer.
Jan D.
heeft deze petitie aangemaakt voor
Regering
In de strijd tegen corona heeft de overheid al zeer veel maatregelen genomen. Eén hiervan is al de indoor sporten verbieden.
Dit om de sociale contacten te beperken om zo het risico op besmetting te verkleinen.Sportklimmen is een indoor sport en aldus verboden sinds 29 oktober 2020 tot ???Sportklimmen doen we zo goed als altijd in een private sportinfrastructuur, een klimzaal, een boulderzaal.
Privaat in tegenstelling tot de sporthallen, zwembaden die door de (lokale) overheden gerealiseerd werden en aan diverse (klassieke) sportclubs ter beschikking gesteld worden.
Voor de sportinfrastructuur van de overheid is er momenteel geen probleem. Deze kan weliswaar ook niet gebruikt worden, maar de kosten worden verder betaald met gemeenschapsgeld.

Wat betreft de private sportinfrastructuur, daar is er wel een zeer groot probleem. Momenteel is er geen enkele vorm van inkomen, wij kunnen niet met take away werken … De vaste kosten, huur, aflossing leningen,… moeten elke maand betaald worden. Vanuit de Vlaamse overheid is er een steun van 10% van de omzet voor bedrijven die verplicht gesloten zijn.
Deze 10% is echter totaal onvoldoende om de vaste kosten te dekken van een klimzaal.De meeste klimzalen hebben hun reserves al nodig gehad om de eerste lock down door te komen. De beperkte periode welke we open waren in de zomermaanden waren niet voldoende om het verlies aan inkomsten van de tweede lock down te dekken. Resultaat is dat de meeste klimzalen nu financieel op hun tandvlees zitten. En er is nog totaal geen vooruitzicht op een eventuele heropening.

Met deze petitie willen we aandacht vragen voor de problemen van de klimzalen, voor de toekomst van onze sport. Want zonder klimzalen, kan er niet meer (indoor) geklommen worden, maar ook geen jeugdtrainingen, geen wedstrijden, dus geen sportklimmen meer in België.Sportklimmen moest normaal zijn Olympisch debuut maken vorig jaar in Tokyo. In 2024 zal sportklimmen ook een Olympisch sport zijn in Frankrijk. Onze sport is booming. Maar in tegenstelling tot de klassieke sporten, is er niet in elke gemeente of stad een klimclub of klimzaal aanwezig.
De realisatie van een klimzaal is een moeilijke en dure aangelegenheid. Een klimzaal is in Vlaanderen een bovenlokale sportinfrastructuur (met subsidiemogelijkheid voor NIEUWE infrastructuur). Het zou toch jammer zijn dat er van de weinige klimzalen in België er door deze crisis enkele niet meer kunnen heropenen? Het heeft toch weinig zin om enkel subsidies te voorzien voor NIEUWE klimzalen, en de bestaande intussen failliet laten gaan ?

Vandaar onze oproep aan de overheid : red onze sport, red de bestaande klimzalen. Voorzie een aangepaste steun zodat de klimzalen hun vaste kosten kunnen betalen. Of nog beter, laat de klimzalen terug open gaan. We hebben bewezen dat we perfect veilig kunnen werken op basis van ons goedgekeurd protocol.
Het is ook bewezen dat indoor sporten NIET de risicovolle omgevingen zijn. Dit werd trouwens bevestigd door Factcheck Vlaanderen (https://factcheck.vlaanderen/factcheck/fitnesscentra-geen-belangrijke-besmettingshaarden-voor-covid19)Bent u akkoord met deze stelling, teken dan deze petitie. U helpt er de klimzalen mee en zorgt dat sportklimmen ook nog na corona mogelijk zal zijn.
Gepost (Laatst bijgewerkt )
Dit als ongepast melden
Er is een fout opgetreden bij het uploaden van jouw bestanden en/of verslag.