Door verder te gaan accepteer je het privacybeleid van Avaaz. Hierin leggen we uit hoe we je gegevens beschermen en gebruiken.
Ik snap het
Oké
Esdoorns weg aan de tramweg!

1 hebben getekend. Op naar de
50 Ondertekenaars

Sluit

Je handtekening bevestigen

Avaaz.org beschermt je privacy en houdt je op de hoogte van deze en andere campagnes.
Deze petitie is gecreëerd door Silke D. en geeft niet per se de standpunten van de Avaaz-gemeenschap weer.
Silke D.
heeft deze petitie aangemaakt voor
Stad Halle
Beste inwoners van Halle en omstreken

Jullie kennen mij nog niet maar laat ik mijzelf voorstellen. Mijn naam is De Baerdemaeker Silke, al meer dan 20 jaar houdt mijn familie paarden in de omstreken van de Beertsestraat in Halle. Als jullie de streek een beetje kennen, wat ik wel verwacht want het is nog een van de groenste gebieden in onze stad, zullen jullie ongetwijfeld het parkje met het kapelletje wel kennen dat aan de verbinding met Wilgenveld ligt. Het parkje zorgt voor een gezellig plekje in onze straat. Ikzelf heb er vroeger ook heel veel gespeeld. Wat mij toen echter nooit is opgevallen, is dat het vol staat met esdoorn bomen.
Een weetje over esdoorn bomen is dat het zaad van deze bomen (de helikoptertjes waar iedereen als kind al mee gespeeld heeft) enorm giftig zijn voor paarden. Ze smaken heel zoet, paarden eten er daarom ook heel graag van.
Het gif van dit zaad veroorzaakt atypische myopathie bij paarden. Dit is een ziekte waarbij stap voor stap alle spieren aangetast worden. Bij vroege herkenning kan men soms het paard nog redden, maar meestal is het meteen overgaan op comfortzorg voor het paard en het laten uitdoven. Zo zijn wij reeds twee paarden verloren één keer in de herfst een jonge hengst van 1,5 jaar en één keer in de lente een jonge merrie van 6 jaar die net een half jaar mama was. Bij de merrie waren we er snel bij omdat we het snel herkende en ze was er ook op door aan het komen. Toch had de ziekte haar hart, dat ook een spier is, reeds aangetast en is ze bezweken aan een hartstilstand door de ziekte.
Wij zijn met deze kwestie reeds naar Stad Halle gegaan om te vragen deze bomen te vervangen door andere soorten die niet giftig zijn voor paarden. Toch wouden ze hier geen gehoor aan geven en kregen we te horen dat we koeien moeten houden, dan zouden we dat probleem niet hebben.
Ik ben er zeker van dat ieder van jullie die langs de tramweg reeds gewandeld heeft al eens dag gezegd heeft tegen de paarden, of gewoon geniet van hoe vredevol zij in de wei lopen. Mijn paarden blijven voor hun welzijn zolang mogelijk in de wei omdat zij het een hel vinden om hele dagen op stal te zitten. De winter is voor hun een beetje te vergelijken zoals de lockdown voor ons. Ze komen enkel buiten wanneer ze mogen. Toch kregen wij van het stadsbestuur het antwoord dat wij onze paarden binnen moesten nemen eens het vallen van de bladeren daar is. Qua dierenwelzijn is dit voor ons geen optie. Nu staan onze paarden op een wei vrij ver van de esdoorns en toch vinden wij nog overal zaailingen...
Alstublieft medebewoners, laat uw dierenhart tot u spreken. Help ons mee door deze petitie te tekenen. Wij pleiten niet voor het parkje weg te doen. Niet alle bomen die er staan zijn esdoorns. Wij willen gewoon die esdoorns vervangen hebben door andere bomen, zodat we onze paarden weer met een gerust hart op de weide kunnen laten staan in de lente, zomer en herfst.

Met veel groeten
een bezorgde paardeneigenaar.
Gepost (Laatst bijgewerkt )
Dit als ongepast melden
Er is een fout opgetreden bij het uploaden van jouw bestanden en/of verslag.