Door verder te gaan accepteer je het privacybeleid van Avaaz. Hierin leggen we uit hoe we je gegevens beschermen en gebruiken.
Ik snap het
Oké
Red de observatietoren uit de Eerste Wereldoorlog in Ramskapelle (Nieuwpoort)

1 hebben getekend. Op naar de
50 Ondertekenaars

Sluit

Je handtekening bevestigen

Avaaz.org beschermt je privacy en houdt je op de hoogte van deze en andere campagnes.
Deze petitie is gecreëerd door Dominiek D. en geeft niet per se de standpunten van de Avaaz-gemeenschap weer.
Dominiek D.
heeft deze petitie aangemaakt voor
Stad Nieuwpoort en de Vlaamse regering
De Vlaamse regering besliste onlangs om de observatietoren in Ramskapelle (Nieuwpoort) voorlopig te declasseren als beschermd monument. Nochtans gaat het hier om een uitzonderlijk en absoluut uniek relict uit de Eerste Wereldoorlog:

- Het is langsheen het voormalige westelijk front de enige observatietoren in een fabrieksschoorsteen die bewaard is gebleven. De weinige andere bewaarde observatietorens hebben een ander karakter.
- Het is de enige observatietoren in West-Vlaanderen die door de drie geallieerde legers werd gebruikt: uitgebouwd door het Belgische leger en verstevigd door de Britse legers, werd zij gedurende de Eerste Wereldoorlog door Belgische, Franse en Britse legers gebruikt. Dat maakt ze niet alleen tot een zeldzame getuige van de Britse aanwezigheid bij Nieuwpoort, maar ook van de geallieerde solidariteit van toen.
- Bovendien speelde de site opnieuw een rol tijdens de wederopbouw van de Westhoek na de Eerste Wereldoorlog. Het is die wederopbouw die tot op vandaag het gezicht van de dorpen en steden van de Westhoek, waaronder ook Nieuwpoort, bepaalt.

Het argument dat door de bevoegde minister aangehaald werd voor de declassering, was onder meer dat er “niet langer voldoende draagkracht is”. Nochtans toonde de recente eeuwherdenking van de Eerste Wereldoorlog het grote belang van het onroerende erfgoed uit die oorlog voor toerisme, regionale identiteit, en culturele beleving.

Met deze petitie tekenen de ondertekenaars bezwaar aan tegen de declassering van de observatietoren in Ramskapelle als beschermd monument, en roepen zij de Vlaamse regering en de stad Nieuwpoort op om hun verantwoordelijkheid op financieel en maatschappelijk vlak op te nemen ten einde deze unieke getuige van de Eerste Wereldoorlog voor de volgende generaties te bewaren.

Vergeet niet uw ondertekening te bevestigen via de link die avaaz u zal toesturen.
Gepost (Laatst bijgewerkt )
Dit als ongepast melden
Er is een fout opgetreden bij het uploaden van jouw bestanden en/of verslag.