Door verder te gaan accepteer je het privacybeleid van Avaaz. Hierin leggen we uit hoe we je gegevens beschermen en gebruiken.
Ik snap het
Oké
Sta op voor Vrouwen – een vertrouwd gezicht tijdens de bevalling

1 hebben getekend. Op naar de
50 Ondertekenaars

Sluit

Je handtekening bevestigen

Avaaz.org beschermt je privacy en houdt je op de hoogte van deze en andere campagnes.
Deze petitie is gecreëerd door Margot V. en geeft niet per se de standpunten van de Avaaz-gemeenschap weer.
Margot V.
heeft deze petitie aangemaakt voor
Ziekenhuizen in Nederland
Op dit moment is het in veel ziekenhuizen niet toegestaan om naast je partner een vertrouwd gezicht aanwezig te hebben tijdens de bevalling, een life changing moment. Daardoor zijn:
-       Vrouwen met angst of een eerdere traumatische ervaring genoodzaakt om zonder hun eigen verloskundige of vertrouwde Doula te bevallen in het ziekenhuis, waardoor de kans hoger is op een traumatische bevallingservaring met alle gevolgen van dien.
-       Vrouwen met een taalbarrière, omdat zij de Nederlandse taal niet machtig zijn of slechthorend zijn, verstoken van goede communicatie tijdens hun baring doordat zij de vertaling en ondersteuning van moeder, vriendin of andere geboorte professional moeten missen
-       Vrouwen die als draagmoeder of een moderne vorm van ouderschap hebben gekozen genoodzaakt om een of meerdere (wens)ouders niet aanwezig te laten zijn bij de bevalling, waardoor de binding met de pasgeborene later zal plaatsvinden.
-       Vrouwen die de geboorte graag willen laten vastleggen door een geboortefotograaf, omdat hun kindje stil geboren zal worden of kort zal leven en daardoor de veel te korte momenten met hun kind niet vastgelegd zullen hebben.

Een bevalling kun je niet uitstellen, elke vrouw herinnert zich de geboorte van haar kind haar gehele leven. De zorgverleners van dienst kan zij niet kiezen, het verloop van haar bevalling kan zij niet kiezen. Vrouwen kiezen door een eerdere traumatische ervaring en de beperkingen nu eerder voor een thuisbevalling of weigeren een verwijzing naar de tweedelijns zorg ondanks dat dit wel slim lijkt. Dus naast traumatische ervaringen ook meer onverantwoorde zorg. De gehele situatie veroorzaakt daarnaast veel stress bij zwangere vrouwen, wat niet bevorderlijk is voor hun gezondheid en die van hun ongeboren kindje.

Zoals landelijk geadviseerd is, zou er weer een derde persoon bij de baring mogen zijn. Echter op veel plekken in Nederland wordt deze derde persoon in klinische setting nog niet toegestaan. Waarbij op sommige plekken wel een zorgverlener in opleiding wordt toegestaan. Dit vinden wij tegenstrijdig.

Wij, vroedvrouw Margot van Dijk en de GeboorteBeweging, roepen de ziekenhuizen in Nederland op om de vertrouwde gezichten die de barende nodig heeft tijdens haar bevalling weer toe te staan in het ziekenhuis.
Onderteken de petitie om deze oproep te ondersteunen.
Gepost (Laatst bijgewerkt )
Dit als ongepast melden
Er is een fout opgetreden bij het uploaden van jouw bestanden en/of verslag.