By continuing you accept Avaaz's Privacy Policy which explains how your data can be used and how it is secured.
Got it
Vem ska tillåtas skapa vårt allmänna betalningsmedel?Folkomröstning för ekonomisk demokrati.

1 have signed. Let's get to
50 Supporters

Complete your signature

By continuing you agree to receive Avaaz emails. Our Privacy Policy will protect your data and explains how it can be used. You can unsubscribe at any time. If you are under 13 years of age in the USA or under 16 in the rest of the world, please get consent from a parent or guardian before proceeding.
This petition has been created by Sofia S. and may not represent the views of the Avaaz community.
Sofia S.
started this petition to
Sveriges finansminister, regeringen samt svenska folket.
Regeringen behöver snarast föra upp frågan om vem som ska äga rätten att skapa det allmänna betalningsmedlet i samhället.
Detta måste i en demokrati ske öppet och transparent och inte som idag av privata intressen som har vinstmaximering som sitt första intresse.

Debatten måste föras och hållas på en nivå där människor förstår den grundläggande principen i hur pengar skapas och vad det har för konsekvenser i samhället.
En folkomröstning i frågan är absolut önskvärd.

Idag skapas det allmänna betalningsmedlet som räntebärande skuld till 98%. Endast ca 2% skapas av Riksbanken i form av sedlar och mynt. Varje nyskapad kredit innebär en kostnad av ränta men pengarna för räntan skapas aldrig.
Detta medför att det från den första skapade kronan finns ett inbyggt underskott i ekonomin som växer med tiden.

Själva skapandeprocessen av betalningsmedlet/skulderna sker som man förenklat brukar säga ur "tomma intet" eller ur skuld. En bank "lånar" helt enkelt ut något som inte finns innan utlåningstillfället vilket i grund och botten strider mot vår grundlag och för denna service tar de en avgift -ränta.

För att låna ut 1 000 000 behöver banken endast ca 2800 i eget kapital.
Ovanstående är något som de flesta i samhället inte vet och förstår, vilket är problematiskt ur demokratisynpunkt.

Konsekvenserna av detta är att det rent mekaniskt inte kan leda till något annat än att allt färre får en större del av betalningsmedlet i sin ägo, och allt fler får allt mindre att dela på. Det är vad man skulle kunna likna med ett pyramidspel.
Ur ett demokratisk perspektiv är detta ett enormt problem då bankernas pengar ovillkorligen styr ekonomin som kontrollerar politiken. Våra politiker hamnar i bankernas fickor.

Staten har inte heller någon egen betalningsinfrastruktur vilket gör att de sitter i knät på de privata bankerna.

Konsekvenserna av ett enskilt kontrollerat skapande av dessa krediter som vårt betalningsmedel är att över tid krymper penningmängden.

Detta ser vi som befolkning som nedskärningar inom vård och omsorg, sämre socialt skyddsnät, mindre pengar till pensioner, en ökande statsskuld och en hög privat skuldsättning och ett krav på en ökande befolkningsmängd och en stor påverkan på miljön för att ta några exempel.
Idag har vi nått till punkten där kommunerna lånar för att klara av den dagliga driften.

Sverige är nu i ett utsatt ekonomiskt läge där det är svårt att skapa nya pengar genom privatskuldsättning och på så sätt likviditetsförsörja tidigare räntekostnader som ackumulerats och stadigt växer.

Detta är den mest avgörande fråga för alla i samhället då ekonomi styr och påverkar allt i våra dagliga liv.

Skriv under, sprid vidare, läs på, skaffa dig kunskap och hjälp till att lyfta frågan om ett demokratiskt ekonomiskt system.

Kanske behöver du en liten introduktion i varför denna fråga är så viktig. Det finns mängder av information att söka efter. Filmer, debattforum, bloggar och till och med Riksbanken skriver ärligt om vad pengar är. Här är bara ett exempel av många röster som under många år drivit frågan om ett demokratiskt ekonomiskt system som verkar för folket. Bill Stills prisade dokumentär "The secret of Oz" se den gärna och sprid den till dina vänner. https://youtu.be/I0vSIoLT-FY

Vidare information med både problembeskrivning samt förslag på lösningar finns i länkarna under.

De Fria:

Nätverket för bankreform: