Entendido
Universitat Autònoma de Barcelona: les estudiants triem banca ètica!

1 han firmado. Lleguemos a
50 Firmantes

Completa tu firma

Esta petición ha sido creada por Grup C. y no necesariamente representa la opinión de la comunidad de Avaaz
Grup C.
creó esta petición para
Universitat Autònoma de Barcelona
Sempre ens han dit que hem d’estudiar, acabar la carrera, trobar una bona feina, guardar els estalvis en un banc i fer un bon pla de pensions per a la jubilació. Sempre hem pensat que els nostres estalvis havien d’anar a un banc tradicional ja fos perquè la nostra família pertanyia a un banc determinat o perquè crèiem que ens donaven més interessos per obrir un compte corrent.

La major part de la ciutadania, guarda els estalvis en bancs convencionals, com el Santander, el BBVA, la Caixa, Catalunya Caixa, Bankia, Banc Sabadell o ING, entre d’altres. La destinació final d’aquests ingressos és normalment desconeguda per l’usuari, que acaba confiant els estalvis a una entitat amb la qual només hi manté un vincle que sovint es redueix a una targeta de crèdit i un compte corrent.

En nombroses ocasions els nostres ingressos financen, entre d’altres, empreses d’armament, com EADS o Indra, que per exemple, produeixen armes destinades a la guerra, empreses energètiques com Endesa, Gas Natural o Iberdrola, que construeixen embassaments, plantes i instal·lacions a països del sud que destrueixen el territori de la població autòctona i violen els drets dels treballadors.

Menys conegudes són les alternatives de la banca ètica que ofereixen un model que trenca les relacions amb grans multinacionals i transnacionals i discriminacions i injustícies socials, que són fomentades pel capital i finançament rebut per part dels bancs tradicionals.

Existeix un altre model de banc, la Banca Ètica: aquesta es basa en un finançament ètic regit per principis de justícia i igualtat social com la coherència, la transparència i la participació, que passen per sobre de l’enriquiment dels bancs. A través d’aquestes entitats tots els usuaris poden conèixer les polítiques de l’entitat i participar en moltes de les decisions internes. Així mateix, els crèdits són concedits després d’un estudi detallat del projecte i d’un seguiment que permet la implicació de l’entitat i de l’usuari per obtenir un èxit equànime. Els estalvis són destinats, en la majoria dels casos a projectes socials, culturals, mediambientals o de cooperació pel desenvolupament. Algunes de les entitats regides pels principis de la banca ètica a Catalunya són Fiare, Triodos Bank, Oiko Crèdit i Coop 57.

Com a ciutadans pensem que davant el desig pel canvi hi ha l’acció, i ens movem per la lluita cap a un món més just i més humà. Pensem que els ciutadans tenim la capacitat de canviar la realitat en què vivim per garantir un futur sostenible, tant des del punt de vista ambiental i econòmic com des de la perspectiva energètica i social.

Per tot això, el grup de voluntariat de Cooperació de la Fundació Autònoma Solidària (FAS) impulsa la campanya Triem Banca Ètica a la UAB, en què denunciem la vinculació de les universitats a la banca convencional, concretament de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) amb Catalunya Caixa, Caixa Bank i el Banco Santander. Per potenciar una major consciència i sensibilització de la comunitat universitària pel que fa a la banca ètica,

Proposem que:

- La Universitat Autònoma de Barcelona es vinculi amb entitats de finances ètiques.

- Es doti de més transparència tots els acords, contractes, relacions de col·laboració, etc., entre la UAB i les entitat bancàries amb qui estigui vinculada per tal que la informació pugui ser accessibles a tota la comunitat universitària.

- Catalunya Caixa no sigui l’única entitat amb la qual es pugui vincular el carnet d’estudiant quan s’ingressa a la universitat, i per tant que es faci efectiva l’opció de vincular el carnet d’estudiant amb una entitat de banca ètica si així es desitja.

- Ell carnet d’estudiant no llueixi la imatge o logotip d’una entitat financera, així com ho fa ara amb Catalunya Caixa.

- Oferir la possibilitat d’establir convenis de treballs de fi de grau, entre d’altres, vinculats a les entitats de finances ètiques.

El febrer de 2014, hem engegat un procés de recollida de firmes entre la comunitat universitària que pretén posar de manifest el suport al conjunt d’alternatives i iniciatives de vinculació de la UAB a la banca ètica perquè entre tots construïm una universitat compromesa.

Per tant, amb la campanya Triem Banca Ètica a la UAB us convidem a unir-vos a la lluita, una lluita que hem d’emprendre per donar pas al canvi.

Campanya Triem Banca Ètica
Febrer 2014, Campus UAB

Per a més informació i contacte:
Correu electrònic: triembancaetica@gmail.com
Facebook: https://www.facebook.com/triembancaetica