J'ai compris
Cette pétition est close
Wetlands in danger at Roches Noires, Mauritius - Zones Humides menacées à Roches Noires, Ile Maurice

Cette pétition est close
50 soutiens

Henri T.
a lancé une pétition à destination de
Monsieur le Ministre de l'Environnement, Raj Dayal
Mauritius, April 22, 2015. International Earth Day

Joint petition addressed to:

Sir. Anerood Jugnauth Prime Minister, Minister of Internal Affairs, Minister Rodrigues

Hon. Xavier-Luc Duval Deputy Prime Minister, Minister of Tourism and External Communications

Hon. Showkutally Soodhun Vice Prime Minister, Minister of Housing and Lands

Hon. Pravind Jugnauth (Initially addressed to Hon. Vishnu Lutchmeenaraidoo) Minister of Finance and Economic Development

Hon. Prem Koonjoo Minister of Economy ocean, marine resources, Fisheries and outer islands

Hon. Alain Wong (initially addressed to Mr. Raj Dayal) Minister of the Environment, the National Emergency Centre and Beach Authority

Satish Faugoo Minister of Agro-Industry and Food Security

Ramsar Convention

Dear Sirs,

We have reviewed the project of creating a Smart City in the area of ​​the former IRS project Roches Noires at the presentation of the budget in Parliament.

Given the nature of the chosen field we want to share with you our deep concern.

The Roches Noires region is an area composed of marshes, mangroves and highly interconnected caves forming a unique ecosystem in Mauritius, which is fragile and deserves to be protected.

All land development in this area will inevitably affect the environment of the entire region . Especially areas of Bras d'Eau and the wetlands around the lagoon which are inseparable as part of the same eco system by their underground connections.

We therefore ask you to protect on a permanent basis, the lagoon of Roches Noires, the ponds nearby "Trou Diable", the wetland and its surroundings, as well as all seasonal ponds scattered along the coast up to Mare Sarcelles and the Bras d'Eau Park. We want these areas to be ringfenced and sustainable classified under the Ramsar Convention for the protection of wetlands, for which Mauritius is already a signatory.

Connecting the Bras d'Eau Park, Mare Sarcelles, the surrounding marshes, Trou Diable and the lagoon within the same parameters would help preserve this priceless natural heritage, place of residence of protected birds as well as several endemic plants in the process of disappearance. We hope that our appeal will be heard and that this fragile ecosystem will be permanently protected through a Ramsar classification.

A copy of the petition will be forwarded to the headquarters of Ramsar in Switzerland.

Ile Maurice, le 22 avril 2015. Journée Internationale de la Terre

Pétition adressée conjointement à :

Sir Anerood JUGNAUTH Premier ministre, Ministre des Affaires intérieures, Ministre de Rodrigues

Xavier-Luc DUVAL Premier ministre adjoint, Ministre du Tourisme et des Communications extérieures

Showkutally SOODHUN Vice Premier ministre, Ministre chargé du Logement et des Terres

Vishnu LUTCHMEENARAIDOO Ministre des Finances et du Développement économique

Prem KOONJOO Ministre de l’Economie océanique, des Ressources marines, de la Pêche et des îles extérieures

Raj DAYAL Ministre de l’Environnement, du National
Emergency Centre et Beach Authority

Satish Faugoo Ministre de l'Agro-Industrie et de la Sécurité Alimentaire

Ramsar Convention

Messieurs,

Nous avons pris connaissance du projet de création d’une Smart City dans le périmètre de l’ancien projet IRS de Roches Noires lors de la présentation du budget au Parlement.

Vu la nature du terrain retenu nous souhaitons partager notre vive inquiétude avec vous.

La région de Roches Noires est une zone composée de marécages, de mangroves et de cavernes fortement interconnectées formant un écosystème unique à Maurice, qui est fragile et qui mérite d’être protégé.

Tout développement foncier dans cette zone aura immanquablement un impact sur l’environnement de toute la région. En particulier les zones de Bras d'Eau et les zones humides autour du barachois sont indissociables car relèvent du même éco système par leur connections souterraines .

Nous vous demandons donc de protéger durablement le barachois de Roches Noires, les bassins à proximité, Trou Diable et la zone humide environnante, ainsi que l’ensemble des mares saisonnières disséminées le long de la côte allant jusqu’à Mare Sarcelles et le Parc de Bras d’Eau.

Nous souhaitons que cet ensemble soit sanctuarisé durablement et classé dans le cadre de la Convention Ramsar de protection des zones humides, dont Maurice est déjà signataire.

Relier le parc de Bras d’Eau, Mare Sarcelles, les marécages environnants, Trou Diable et le barachois dans un même ensemble contribuerait à préserver ce patrimoine naturel inestimable, lieu d’habitation d’oiseaux protégés et qui recèle plusieurs plantes endémiques en voie de disparition.

Nous espérons que notre appel sera entendu et que cet écosystème fragile sera protégé durablement à travers un classement Ramsar.

Une copie de notre pétition sera transmise au siège de Ramsar en Suisse.

Publiée (Mis à jour )