Door verder te gaan accepteer je het privacybeleid van Avaaz. Hierin leggen we uit hoe we je gegevens beschermen en gebruiken.
Ik snap het
Oké
Gemeentes en ministerie BZK: Stop geluidsoverlast door warmtepompen (buitenunits) - ook de bestaande situaties!

1 hebben getekend. Op naar de
50 Ondertekenaars

Sluit

Je handtekening bevestigen

Avaaz.org beschermt je privacy en houdt je op de hoogte van deze en andere campagnes.
Deze petitie is gecreëerd door Brenda N. en geeft niet per se de standpunten van de Avaaz-gemeenschap weer.
Brenda N.
heeft deze petitie aangemaakt voor
Gemeentes en ministerie BZK
Met deze petitie teken je er voor dat buitenunits van warmtepompen en airco's maximaal 35 dB(A) op de erfgrens mogen maken. Zowel voor nieuwe als met name ook inmiddels ontstane situaties. Zo kan iedereen (weer) ongestoord in huis én in tuin verblijven.

Inmiddels komen er steeds meer van dit soort apparaten. Veel mensen realiseren zich bij aanschaf niet dat de buitenunits van lucht/water en lucht/lucht warmtepompen en eveneens airco's veel geluid maken, vaak aanzienlijk meer dan de door de fabrikant gemiddelde opgegeven waarden. Voor de buitenunits van warmtepompen geldt ook nog eens dat deze veel laag frequent geluid kunnen voortbrengen, wat makkelijk doordringt in jouw huis. Het aantal decibellen varieert per merk en type, maar een buitenunit van een warmtepomp maakt al snel zo'n 50-60 dB(A). Dat lijkt misschien niet veel, maar denk je eens in dat je bijvoorbeeld in jouw tuin de hele tijd de oude afzuiginstallatie van jouw douche op vol vermogen hoort draaien, terwijl je daar net lekker rustig je boekje wilt lezen en wilt genieten van de geluiden van de natuur. Als dat apparaat van jezelf is, dan vind je dat misschien niet zo erg, want je kunt zelf bepalen wanneer je deze aan- of uitzet.

Maar stel je nu eens voor dat jouw buren zo'n apparaat hebben staan/opgehangen en misschien ook nog wel eens op een voor jou zeer ongunstige plek, bijvoorbeeld vlakbij jouw achtertuin. Daar heb je zelf dan niet voor gekozen en daar wil je dan zeker ook niets van horen, toch? Zeker als je bedenkt dat zo'n apparaat elke dag velen keren aan slaat. De nieuwe warmtepompen draaien het hele jaar door, want die kunnen naast verwarmen namelijk ook koelen.

De overheid heeft achter de feiten aangelopen en is nu bezig om regels te maken voor nieuwe situaties. Voor bestaande situaties geldt echter dat de gemeentes hier zelf regels voor moet gaan opstellen in hun Algemene Plaatselijke Verordening. De inmiddels ontstane situaties dreigen daarmee tussen wal en schip te vallen en/of een slechtere regeling te krijgen.

Nu er nog onvoldoende regels zijn, kan nu iedereen zomaar een lawaaiige warmtepomp buitenunit naast jouw achtertuin ophangen.

Teken daarom nu deze petitie en vraag de overheid om ook voor situaties die zijn ontstaan vóórdat de bouwregelgeving is aangepast 35 dB(A) op de erfgrens te hanteren als norm. Laat de huidige overlastontvangers niet de dupe worden van te late regelgeving!

Gepost (Laatst bijgewerkt )
Dit als ongepast melden
Er is een fout opgetreden bij het uploaden van jouw bestanden en/of verslag.