Door verder te gaan accepteer je het privacybeleid van Avaaz. Hierin leggen we uit hoe we je gegevens beschermen en gebruiken.
Ik snap het
Oké
Acteursopleiding Kunst & Multimedia moet blijven!

1 hebben getekend. Op naar de
50 Ondertekenaars

Sluit

Je handtekening bevestigen

Avaaz.org beschermt je privacy en houdt je op de hoogte van deze en andere campagnes.
Deze petitie is gecreëerd door Lisa V. en geeft niet per se de standpunten van de Avaaz-gemeenschap weer.
Lisa V.
heeft deze petitie aangemaakt voor
De overheid
Noorderpoort moet met ingang van het volgend schooljaar stoppen met haar kwalitatief hoogwaardige opleiding Acteur. Tevens moet de opleiding Muzikant vanaf 2021 minimaal 20% minder studenten aannemen. Met deze drastische maatregel dreigt een totale devaluatie van
Noorderpoort Kunst & Multimedia als MBO-kunstvakschool in Noord Nederland. Dit zal een sterk negatieve invloed hebben op de culturele veelzijdigheid en leefbaarheid van de provincie Groningen.
Context
Noorderpoort Kunst & Multimedia vervult sinds 15 jaar een spilfunctie door werk in de kunst- en cultuursector bereikbaar te maken voor ambitieuze en getalenteerde jongeren uit het voortgezet- en middelbaar beroepsonderwijs. Sindsdien is een creatieve loopbaan niet langer een elitair privilege.
En dit doet ze met goede resultaten: los van haar vele succesvolle studenten, zijn de artiesten-opleidingen meermalen door de MBO-keuzegids uitgeroepen tot landelijke topopleiding vanwege de hoge waardering door studenten en haar goede doorstroom tot hbo- vervolgopleidingen.
Macrodoelmatigheid
Ondanks deze successen signaleerde het ministerie van OCW in 2018 dat er landelijk in het mbo niet doelmatig wordt opgeleid voor de creatieve industrie. Vanzelfsprekend is het zorg dragen voor een goed arbeidsmarktperspectief een uitgangspunt dat wij ten principale onderschrijven. Echter kunnen wij ons niet vinden in de resultaten van het arbeidsmarktonderzoek die niet op juiste gegevens gebaseerd zijn.
De sector heeft echter besloten zelfregulerend op te zullen treden. Dat houdt in dat alle opleidingen het aantal studenten voor de diverse opleidingen behorend bij het dossier Artiest zullen terugbrengen. Naast de eerste reductie in aantallen in schooljaar 19-20 volgt nu voor de komende jaren een zwaarder offer namelijk nog eens 5% minder acteurs en 20% minder muzikanten voor 2023.
In de zomervakantie wordt vanuit de Mbo-raad aan alle ROC’s en dus ook Noorderpoort gevraagd om uiterlijk dinsdag 10 september 2019 met elkaar tot consensus te komen en een toekomstbestendig voorstel aan te leveren aan de minister dat recht doet aan de macrodoelmatigheid.
In zeer kort tijdsbestek, zonder enige vorm van ruggespraak met het werkveld, wordt besloten dat Noorderpoort Kunst & Multimedia met ingang van 2020 geen nieuwe acteurs-in- spé meer mag aannemen. De opleiding muzikant blijft, maar moet wel de gevraagde 20% saneren.
De keuze voor stoppen van de opleiding Acteur berust o.a. op het ontbreken van een hbo- acteursopleiding in de stad Groningen en is op geen enkele wijze gebaseerd op onderwijskwaliteit of doelmatigheid. De unieke multidisciplinaire formule van Noorderpoort Kunst & Multimedia is hiermee ten grave gedragen, het betekent een faillissement voor de artistieke identiteit van de school. De gevolgen voor aanpalende opleidingen zullen zich binnen afzienbare tijd aftekenen. Ook het werkveld zal geen gebruik meer kunnen maken van studenten voor opdrachten, projecten en stages.
De gekozen koers is door ons moeilijk uit te leggen aan de partners met wie wij de afgelopen 15 jaar hebben samengewerkt en die nog dagelijks de vruchten kunnen plukken van het talent dat wij opleiden, ontwikkelen en klaarstomen voor de arbeidsmarkt of HBO.
Wij hebben nu jullie stem nodig om de urgentie van een kwalitatief florerende creatieve school voor beroepsonderwijs in de regio te onderstrepen. Deel onze zorg over het stoppen van deze opleidingen.
Mocht je nadere informatie willen of heb je nog vragen neem dan contact op met je eigen contactpersoon binnen de school of met de verzenders van deze brief.
Alvast bedankt voor de steun en we houden jullie op de hoogte van de ontwikkelingen.

Met vriendelijke groeten,
Team Noorderpoort Kunst & Multimedia
Team Noorderpoort Kunst&Multimedia.
Gepost (Laatst bijgewerkt )
Dit als ongepast melden
Er is een fout opgetreden bij het uploaden van jouw bestanden en/of verslag.