Door verder te gaan accepteer je het privacybeleid van Avaaz. Hierin leggen we uit hoe we je gegevens beschermen en gebruiken.
Ik snap het
Oké
Geen vervuilende cruiseschepen in de Lage Emissie Zone!

1 hebben getekend. Op naar de
50 Ondertekenaars

Sluit

Je handtekening bevestigen

Avaaz.org beschermt je privacy en houdt je op de hoogte van deze en andere campagnes.
Deze petitie is gecreëerd door kras H. en geeft niet per se de standpunten van de Avaaz-gemeenschap weer.
kras H.
heeft deze petitie aangemaakt voor
Stadsbestuur Antwerpen
Op 't mooiste stukje Schelde, aan 't Steen, komt een 350 meter lange loopbrug voor cruiseschepen. Daarnaast een even lang ponton en een nieuwe terminal. Antwerpen lijkt er alles aan te doen zoveel mogelijk cruiseschepen aan te trekken. Zeecruiseschepen zijn enorm vervuilend. Het is ronduit hypocriet dat een oude dieselwagen de stad niet meer in mag, terwijl cruiseschepen een enorme uitstoot creëren op een steenworp van de kathedraal.

Cruiseschepen zijn een soort varende flatgebouwen. Om hen voort te stuwen is onnoemelijk veel vervuilende brandstof nodig. Eenmaal aangemeerd in Antwerpen blijven de generatoren draaien, waardoor ze een hoge concentratie luchtvervuiling creëren, om nog maar te zwijgen over het lawaai.

Zeecruiseschepen krijgen absurde voordelen: Ze krijgen korting op brandstof! Jawel. Antwerpen sponsort de vervuiling! De passagiers betalen geen toeristenbelasting. Ze mogen gratis aanmeren. Ze zijn de enige gemotoriseerde voertuigen in Antwerpen die geen parkeergeld betalen. Ze worden gratis beveiligd en krijgen gratis begeleiding van de loodsen. Gratis? Nee, Antwerpen betaalt hiervoor!

Daarnaast kost de aanleg van de nieuwe loopbrug en cruiseterminal 26 miljoen. Geld dat we nooit meer terug verdienen. Met andere woorden; die zeecruiseschepen kosten de stad alleen maar geld!

De passagiers slapen en eten in het cruiseschip zelf. Met andere woorden; wat zijn de economische voordelen? Een doosje pralines? Weegt dat op tegen de enorme vervuiling en het permanente lawaai die de generatoren produceren? En waarom dan een 350 meter lange loopbrug bouwen, om zo één van de mooiste plekjes in Antwerpen te ontsieren?

De luchtkwaliteit van Antwerpen behoort tot de slechtste in Europa. Wij verwachten van ons stadsbestuur anno 2019 dat ze vervuilende cruiseschepen weert, en hen enkel toegang verleent tot Antwerpen indien ze varen op alternatieve energie. Wij verwachten dat 't Stad de gezondheid van haar inwoners en de luchtkwaliteit op nummer 1 plaatst. Wij verwachten dat de Lage Emissie Zone ook geldt voor cruiseschepen en dat ook zij hun uitstoot drastisch verminderen.

Blijf op de hoogte van onze petitie via onze Facebookpagina

Gepost (Laatst bijgewerkt )
Dit als ongepast melden
Er is een fout opgetreden bij het uploaden van jouw bestanden en/of verslag.