Door verder te gaan accepteer je het privacybeleid van Avaaz. Hierin leggen we uit hoe we je gegevens beschermen en gebruiken.
Ik snap het
Oké
Psychosociale therapie en counseling in het basispakket

1 hebben getekend. Op naar de
50 Ondertekenaars

Sluit

Je handtekening bevestigen

Avaaz.org beschermt je privacy en houdt je op de hoogte van deze en andere campagnes.
Deze petitie is gecreëerd door Jolande R. en geeft niet per se de standpunten van de Avaaz-gemeenschap weer.
Jolande R.
heeft deze petitie aangemaakt voor
Aan de commissie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Weg met de GGZ wachtlijsten! Maak psychosociale therapie en counseling 1e lijns zorg vanuit het basispakket in de zorgverzekering!! Daarvoor vragen wij jouw steun door deze petitie te tekenen.

Psychosociale therapie zou bereikbaar en betaalbaar moeten zijn voor iedereen!! Daarom vragen wij om deze petitie te tekenen, zodat deze vorm van geestelijke gezondheidszorg in het basispakket vergoed gaat worden waardoor het voor iedereen toegankelijk wordt.

Wist je dat geestelijke gezondheidszorg nu niet voor iedereen bereikbaar is vanwege de lange wachttijden? En wist je dat de wachtlijst problematiek in de GGZ sterk verminderd zou kunnen worden als psychosociaal therapeuten en counselors gewoon vergoed zouden worden vanuit de basisverzekering?!

Er zijn veel goed opgeleide psychosociaal therapeuten en counselors, zonder lange wachtlijsten. Zij kunnen vaak wel binnen korte tijd 1e lijns zorg bieden. Zij kunnen een groot verschil maken als het gaat om de wachtlijsten binnen de eerstelijns zorgverlening, als deze zorg beschikbaar zou zijn vanuit het basispakket van je zorgverzekering.

Er is nu geen vrije artsenkeuze mogelijk omdat deze keuze enkel beschikbaar is voor mensen die zelf hun zorg betalen of die de duurdere aanvullende polissen hebben met een deelvergoeding. Voor alle andere mensen valt er niets te kiezen want ze hebben het geld er niet voor.

Hierdoor is er ook geen goede marktwerking mogelijk omdat psychosociaal therapeuten en counselors voor veel mensen financieel onbereikbaar zijn met dit vergoedingensysteem. Dit kan en moet anders gezien de wachtlijsten voor mensen met psychische problemen.

Teken deze petitie als jij ook vindt dat het anders moet en kan door psychosociaal therapeuten en counselors gewoon vanuit het basispakket te vergoeden en niet enkel vanuit aanvullende polissen.

Gepost (Laatst bijgewerkt )
Dit als ongepast melden
Er is een fout opgetreden bij het uploaden van jouw bestanden en/of verslag.