Door verder te gaan accepteer je het privacybeleid van Avaaz. Hierin leggen we uit hoe we je gegevens beschermen en gebruiken.
Ik snap het
Oké
Er verdwijnt een theater: steunmaatregelen voor De Proefkonijnen

1 hebben getekend. Op naar de
50 Ondertekenaars

Sluit

Je handtekening bevestigen

Avaaz.org beschermt je privacy en houdt je op de hoogte van deze en andere campagnes.
Deze petitie is gecreëerd door Randall V. en geeft niet per se de standpunten van de Avaaz-gemeenschap weer.
Randall V.
heeft deze petitie aangemaakt voor
Stad Antwerpen & Vlaams minister van economie Hilde Crevits
Door de lockdown light moest ook De Proefkonijnen de afgelopen maanden het theater sluiten. In tegenstelling tot de meeste handelszaken kan De Proefkonijnen door zijn vzw-structuur geen beroep doen op de hinder- of compensatiepremie.* Het theater moet deze periode door met nul euro inkomsten en ziet maand na maand de eigen middelen verdampen in een bittere overlevingsstrijd die meer en meer op een doodstrijd begint te lijken.

De Proefkonijnen blijft maandelijks voor duizenden euro’s aan vaste kosten betalen, maar door compleet gebrek aan perspectief is het niet duidelijk hoe lang er nog door deze zure appel moet gebeten worden. Zijn de maandelijkse geldtransfers dus een investeringen in een mogelijke heropstart of moet de organisatie geld blijven pompen in een uitzichtloze situatie? Zeker is dat de activiteiten zes maanden zullen stilliggen, maar meer en meer stemmen gaan op dat er in 2020 hoegenaamd geen theater meer zal gespeeld worden.

Zonder economische steunmaatregelen zal het nieuwste theater van Antwerpen even snel verdwijnen als het ontstond. Deze zomer investeerde het gezelschap duizenden vrijwillige manuren en tienduizenden euro’s van de eigen middelen voor de bouw van een nieuw theater in de stad. Deze investeringen zijn dan sowieso verloren, maar bovenal verdwijnt er een prachtige infrastructuur waar jong talent kansen krijgt, kinderen en volwassenen terecht kunnen voor toegankelijke voorstellingen en waar zonder subsidie betaalbaar theater wordt gebracht.

Dit doet De Proefkonijnen echter al tien jaar. De organisatie geeft mensen werk en bereikt jaarlijks meer dan 10.000 toeschouwers verspreid over gemeenten en scholen in Vlaanderen. Het theater kost de gemeenschap dus geen geld, het draagt enkel bij. Jarenlang investeren in het systeem en nu door dat systeem in de kou gelaten worden, is onaanvaardbaar.

Daarom wil deze petitie die onrechtvaardigheid uit de wereld helpen. Enerzijds vragen we dat De Proefkonijnen ook toegang krijgt tot de (eenmalige) Vlaamse steunmaatregelen en anderzijds willen we bij gebrek aan perspectief dat Stad Antwerpen** de waarde van deze infrastructuur in haar stad inziet en het theater minimale steun verschaft zolang er niet gespeeld mag worden.

_______________

* Om als vzw in aanmerking te komen voor de steunmaatregelen legde de Vlaamse regering op dat 1 VTE in dienst moet zijn van de vzw. Door de payroll van de vzw als enige parameter te nemen, miskent ze de realiteit binnen de cultuursector. Want de vzw die het theater uitbaat heeft niemand ‘in dienst’, maar betaalt wel de facturen van alle andere vzw’s en artiesten die er komen spelen. Het verdwijnen van het theater zal dus leiden tot aanzienlijk loonverlies voor tal van artiesten, technici en medewerkers van andere vzw’s.

** Er was reeds contact met verschillende overheden. Het kabinet van Vlaams minister van economie Hilde Crevits stuurde een standaard antwoord met een overzicht van de bestaande steunmaatregelen, Stad Antwerpen stuurde het weinig hoopgevend antwoord dat de schaarse middelen eerst zullen verdeeld worden onder ‘de vaste partners’ van de stad en het kabinet van cultuurminister Jambon liet verschillende mails onbeantwoord.

Gepost (Laatst bijgewerkt )
Dit als ongepast melden
Er is een fout opgetreden bij het uploaden van jouw bestanden en/of verslag.