Door verder te gaan accepteer je het privacybeleid van Avaaz. Hierin leggen we uit hoe we je gegevens beschermen en gebruiken.
Ik snap het
Oké
Overkapping Ring @ Berchem station? JA!      Nieuwbouw in bestaande groenzone? NEEN!

1 hebben getekend. Op naar de
50 Ondertekenaars

Sluit

Je handtekening bevestigen

Avaaz.org beschermt je privacy en houdt je op de hoogte van deze en andere campagnes.
Deze petitie is gecreëerd door Arnold P. en geeft niet per se de standpunten van de Avaaz-gemeenschap weer.
Arnold P.
heeft deze petitie aangemaakt voor
Aan de Vlaamse Regering, Stad Antwerpen, districtsraad Berchem, ...
NOG EENS BEDANKT !!!!!!

Woensdag 30 mei overhandigden buurtbewoners van Zurenborg en Groenenhoek de ingezamelde handtekeningen aan de intendant van de Vlaamse Overheid. (1200 handtekeningen ‘on line’ en 589 ingezamelde handtekening met petitielijsten op papier (meer info op onze website).

We laten de 'on line-petitie' open staan maar wachten nu af of er de komende maanden eerlijk rekening wordt gehouden met onze inspraak.

BEDANKT! BEDANKT! BEDANKT! BEDANKT!

Fijn dat we vandaag, zondag 20 mei, al de 1000 handtekeningen hebben bereikt. We gaan nog even door. MAAR ... BELANGRIJK IS OOK OM NAAR ONZE BUURTPICKNICK TE KOMEN. BURENDAG, VRIJDAG 25 MEI, VAN 18 UUR TOT 19 UUR. BRENG ZELF PICKNICK EN DRANK MEE. WE MAKEN ER NOG EEN FIJNE ACTIEDAG VAN. BEDANKT OM ONZE PETITIE TE TEKENEN!!!!!!!!!

Waarom de petitie GEEN MUREN TUSSEN BUREN ondertekenen?

"Wij willen het kleine groene hart tussen Borsbeeksebrug en Zurenborgbrug absoluut behouden, omdat het onmisbare ademruimte biedt in een al sterk bebouwde omgeving en omdat het de wijken rondom Berchem station met elkaar verbindt. Wij willen geen muren tussen buren!"

Op 15 maart 2017 sloten burgerbewegingen en overheden het Toekomstverbond: men zou tot een volledige overkapping van de Ring komen en zo de droom waarmaken waar vele buurtbewoners jarenlang actie voor hebben gevoerd. Intussen hebben zes door de overheid samengestelde teams de overkapping uitgewerkt. Een definitief ontwerp zal in juni voorgelegd worden aan de intendant en de bevoegde overheden. Input hiervoor komt mede van burgers en verenigingen, die het afgelopen half jaar hun stem hebben laten horen, onder andere tijdens een uitputtende reeks workshops. Het aantal betrokken burgers dat op de hoogte is van de concrete plannen is weliswaar nog altijd te klein.

Voor de overkapping van het gebied tussen de Generaal Lemanstraat en de Plantin & Moretuslei maakte Team Zuidoost een op sommige punten tot de verbeelding sprekend ontwerp. Bewoners uit de aanbelangende wijken kunnen zich vinden in het grote verhaal van een leefbaardere omgeving en begrijpen ook de plannen om op de overkapping een ontmoetingsplek te creëren en de mobiliteit rondom Berchem station aan te pakken.

Maar als rechtstreeks betrokkenen letten we echter ook op de 'kleine lettertjes'. Zo zagen wij op het ontwerp voor de overkapping tussen Borsbeeksebrug en Zurenborgbrug, voorgesteld op de inspraakvergadering van 8 maart 2018, plots vier gebouwencomplexen verrijzen in de huidige groenzone. Drie ter hoogte van de Singel waar nu het Toekomstbos ligt, één pal in de erkende groenzone naast de hondenweide aan de Diksmuidelaan. Bovendien is ook een groot deel van de nieuwe gecreëerde open ruimte verhard.

Vragen van bezorgde buurtbewoners werden weggewuifd. Station Berchem , zo luidde de motivatie van de ontwerpers en het districtsbestuur, i s de aangewezen locatie voor 'verdichting'. Men bedoelt 'bebouwing', want in de ambitienota van de intendant en de Vlaamse Regering lezen we dat dit gebied is aangeduid 'als top- en kantoorlocatie voor de stadsregio. Een verder verdichting geënt op de multimodale stationsknoop, is dus wenselijk' .

Mooi, alleen is deze omgeving al sterk verdicht, versta volgebouwd. Zo bewijzen de negen kantoorgebouwen van Post X, het in aanbouw zijnde 52 meter hoge Mastergebouw Politie, de rij kantoren aan de Roderveldlaan en het City Link project, de nieuw parkeertoren achter Berchem station, de geplande bebouwing in wijk Nieuw Zurenborg, et cetera. Wij hebben juist meer dan ooit nood aan die groene long. Dat door buurtbewoners fel bevochten stukje stadsgroen dat in 2006 officieel als parkgebied erkend is.

Kortom, voor onze omgeving is de overkapping van de Ring an sich bittere noodzaak. Temeer daar de geluidshinder nog is toegenomen vanwege de weerkaatsing van de wanden van Post X. Alleen mag de overkapping niet ten koste gaan van dat beetje groen in onze wijken. Leefbaarheid overstijgt verdichting.

Wij willen het nu voorliggende ontwerp breed bekendmaken onder de buren en de overheid laten zien dat onze visie 'om de groenzone tussen Borsbeeksebrug en Zurenborgbrug te sparen van bebouwing' breed gedragen wordt. Ook door niet-buren, want onze actie overstijgt onze wijk. Ook andere stadsbewoners, toeristen, toevallige voorbijgangers, treinpendelaars en kantoorpersoneel hebben nood aan en recht op dit o zo kostbare stukje stadsgroen.

STEUN ONS NU

- Onderteken voor 1 juni de PETITIE online of via een petitielijst. Doel is minimum 1000 handtekeningen!
- Like en deel onze FACEBOOK -pagina 'geenmurentussenburen'
- Kom zeker naar onze ACTIEDAG . Op Burendag, vrijdag 25 mei, organiseren we tussen 18 en 19 uur een buurtpicknick in het Toekomstbos aan de Singel, tussen Borsbeeksebrug en Zurenborgbrug.

Meer info: www.geenmurentussenburen.wordpress.com

www.facebook.com/geenmurentussenburen/

Gepost (Laatst bijgewerkt )
Dit als ongepast melden
Er is een fout opgetreden bij het uploaden van jouw bestanden en/of verslag.