Door verder te gaan accepteer je het privacybeleid van Avaaz. Hierin leggen we uit hoe we je gegevens beschermen en gebruiken.
Ik snap het
Oké
Stop de wantoestanden in de luchtvaartsector

1 hebben getekend. Op naar de
50 Ondertekenaars

Sluit

Je handtekening bevestigen

Avaaz.org beschermt je privacy en houdt je op de hoogte van deze en andere campagnes.
Deze petitie is gecreëerd door F D. en geeft niet per se de standpunten van de Avaaz-gemeenschap weer.
F D.
heeft deze petitie aangemaakt voor
Aan de leden van de Eerste en Tweede Kamer
IN HET KORT

Uitlaatgassen
van vliegtuigen, fijnstof en ultrafijnstof, zijn erg schadelijk voor de gezondheid en veroorzaken ernstige ziektes, we ademen het in terwijl we het niet kunnen zien of ruiken. Als 1 vliegtuig opstijgt komt er evenveel ultrafijnstof vrij als van 1 miljoen vrachtwagens.

Vliegtuiglawaai zorgt o.a. voor hartaanvallen, suikerziekte, en beroertes. Kinderen kunnen leerproblemen en geheugenproblemen krijgen. Dit staat ook op de website van de overheid. Toch mogen alle vliegvelden in Nederland uitbreiden; Schiphol, RTHA Rotterdam, MAA Maastricht, Eindhoven Airport, Lelystad Airport, Groningen Airport Eelde en Enschede Airport Twente.

Vogels : vanuit vliegveld Lelystad gaan vliegtuigen erg laag vliegen over 100 km. Vooral op hoogtes waar vogels ook vliegen. Voor vogels is dit een grote ramp. En ook voor mensen als vogels in de motoren van vliegtuigen terecht komen.

Stiltegebieden natuur : In Zuid‐Holland zijn geen stiltegebieden meer tgv vliegtuiglawaai. Ook in Noord‐Holland zijn hierdoor veel stiltegebieden verdwenen. Door de uitbreiding van vliegveld Lelystad en Maastricht verliezen we ook alle stilte‐ en rustgebieden in de natuur in Noord, Oost en Zuid Nederland.

Klimaat: Verschillende uitlaatgassen van vliegtuigen (CO2 en NOx) verergeren de klimaatverandering enorm. Vliegtuigen maken ook wolken (contrails), die de klimaatveranderingen nog extra versnellen.
.
Gesjoemel
: We weten dat er zeker 20 jaar gesjoemeld is met rapporten zodat Schiphol kon groeien. Ook in de rapporten van vliegveld Lelystad zaten bizarre fouten.

Petitie tekst

Als ernstig bezorgde burgers vragen wij u om een parlementaire enquête te starten naar de wantoestanden in de luchtvaartsector. Al jaren zijn de negatieve effecten van vliegtuiglawaai en de luchtvervuiling veroorzaakt door vliegtuigen, op onze gezondheid en op die van kinderen bekend.

Ook raken we steeds meer stilte‐ en natuurgebieden kwijt. Deze zijn essentieel voor onze gezondheid. Het is hoog tijd dat er gekozen wordt voor een rustige, schone en veilige leefomgeving voor ons en voor respect voor de stilte‐ en rustgebieden van de natuur.

Al tientallen jaren werkt de sector met sterk verouderde, onjuiste modellen en oude gegevens. Tussen 1989 en 2009 heeft het Ministerie van Verkeer en Waterstaat zelfs alle rapporten die negatief waren over de groei van Schiphol pas na manipulatie aangeboden aan de Tweede Kamer. Hierdoor kreeg de Tweede Kamer alleen maar rapporten die ten onrechte alleen maar positief waren over de groei van Schiphol. De luchtvaartsector kon hierdoor groeien en er kwamen zelfs meer vliegvelden erbij.

Daarnaast blijken er veelvuldige en ernstige fouten in de MER van Lelystad gemaakt te zijn en hebben veel gemeenten geen mogelijkheid tot inspraak gehad.
Ook is de door de Europese wetgever voorziene duidelijke scheiding tussen advisering en vaststelling van slots (het recht om op een bepaald tijdstip te mogen starten of landen) op Schiphol losgelaten door de Nederlandse overheid. Dit betekent dat Schiphol zelf alles mag bepalen.

Teken om een eind te maken aan deze wantoestanden.

Algemeen
Het lawaai en de uitlaatgassen (ultrafijnstoffen) van vliegtuigen zijn ziekmakend. Het kan zorgen voor hartaanvallen, kanker, beroertes en andere ziektes. Mensen sterven er sneller door. Ook kinderen blijken veel last te kunnen hebben van vliegtuiglawaai.

Teken zodat we in stilte en rust kunnen slapen en wonen.

Gezondheid
Wij en de natuur worden vergiftigd door de uitlaatgassen van vliegtuigen (o.a. ultrafijnstoffen). Deze uitlaatgassen lijken erg op die van diesel auto’s en vrachtwagens, alleen zijn ze veel schadelijker voor de gezondheid. Het is niet te zien of te ruiken. We ademen het wel in. Ze zorgen voor zeer ernstige ziektes.

In veel steden zijn milieuzones. Diesel auto’s mogen de stad niet in, omdat ze de lucht zo erg vervuilen dat dit ziekmakend is. Terwijl boven onze hoofden hetzelfde en zelfs erger wordt gedaan door vliegtuigen. Nu vliegen er 2 lagen dik vliegtuigen over ons heen; vliegtuigen die over Nederland vliegen en vliegtuigen die op Schiphol landen. Met de extra laagvliegroutes t.g.v. Lelystad krijgen we zelfs een driedubbele laag vliegtuigen en vervuiling over ons heen.

Teken zodat we gezonde lucht hebben om van te leven. .

Kinderen
Kinderen hebben lees‐, leer‐ en aandachtsproblemen door vliegtuiglawaai. Ook hun geheugen gaat achteruit door het lawaai van vliegtuigen.Dit bleek uit onderzoek dat gedaan is voor en na de start van het nieuwe vliegveld van München begin 2000. Op de website van de overheid staat ook dat kinderen o.a. leerproblemen kunnen krijgen door vliegtuiglawaai.

Door vliegtuiglawaai hebben kinderen meer stress hormonen in hun lichaam, gaat hun bloeddruk omhoog en ze gaan ook slechter horen. Hun kwaliteit van leven wordt minder en ze zijn veel minder te motiveren. Toch mag de luchtvaart steeds weer enorm doorgroeien.

Teken voor de gezondheid, het welzijn en de toekomst van kinderen.

Slaap
Een goede nachtrust is de basis van een goede gezondheid. Volwassenen die minder dan 6 uur slapen blijken 12% meer kans te hebben om sneller te sterven. Een te korte nachtrust kan leiden tot hartziekte, hoge bloeddruk, diabetes en overgewicht. Ook de productiviteit neemt af door slaaptekort. Voor Duitsland is dat 1,56% van het BNP, zo’n 60 miljard euro.

Kinderen hebben afhankelijk van hun leeftijd minimaal 9 uur slaap nodig. Slaaptekort kan zorgen voor overgewicht, slechte schoolprestaties, minder groei, emotionele instabiliteit en agressiviteit. Slaaptekort wordt ook in verband gebracht met de toename van het aantal kinderen met ADD en ADHD. Vrachtvliegtuigen en sommige chartervluchten mogen de hele nacht door vliegen. Dit is funest voor de gezondheid van volwassenen en kinderen.

Een aantal vliegvelden hebben geen nachtvluchten. Dit betekent dat er geen vluchten zijn tussen 23.00 en 5.00. Deze periode is veel te kort voor de meeste volwassenen en zeker ook voor kinderen. Het RIVM heeft onderzocht dat de meeste mensen nog slapen om 6.00. Toch is besloten om vluchten vanaf 5.00 te laten starten.

Teken zodat we in stilte en rust kunnen slapen

Verlies stiltegebieden natuur
Echte stilte en rust is moeilijk te vinden in Nederland. Vliegtuigen vliegen zelfs over de stilte‐ en rustgebieden in de natuur. Meer dan de helft van de stiltegebieden in Noord‐Holland zijn verdwenen. Zuid‐Holland heeft al bijna geen stiltegebieden meer. Met de komst van vliegveld Lelystad en de uitbreiding van het vliegveld van Maastricht raken we ook een groot deel van de stiltegebieden in het noorden, oosten en zuiden van Nederland kwijt.Terwijl de rust en stilte in de natuur essentieel is voor ons welzijn. Het verlaagt onze bloeddruk en vermindert stres.

Teken voor rust en stilte in onze natuurgebieden.

Groei door manipulaties van rapporten
Twintig jaar lang, tussen 1989 en 2009, zijn alle rapporten die negatief waren over de groei van Schiphol gemanipuleerd en herschreven door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. De onrechtmatige groei van Schiphol leidt nu zelfs tot het nieuwe vliegveld Lelystad. Het besluit tot vliegveld Lelystad is genomen tussen 2005 en 2008, ook de jaren dat rapporten zijn gemanipuleerd door het Ministerie.

Teken zodat er een parlementaire enquête komt die een eind maakt aan deze wantoestanden.

Klimaat
De uitlaatgassen van vliegtuigen (o.a. C02) versnellen de klimaatverandering. Vliegtuigen maken ook wolken (hoge bewolking/contrails). Dit versterkt de klimaatverandering nog meer. De lobby van deze sector is zo machtig dat ze zelfs buiten de klimaatakkoorden van Parijs zijn gebleven terwijl zij 1 van de grootste vervuilers gaan worden gezien hun enorme groei.

Teken zodat de versnelde klimaatverandering door de luchtvaart stopt.

Geen Btw/accijns luchtvaart
De vervuiler betaalt.....NIET! De luchtvaartsector betaalt geen accijns (soort Btw) voor hun vervuilende brandstof. Ook op tickets zit geen Btw. Terwijl wij zelfs nog meer belasting moeten gaan betalen voor onze groente en fruit

Teken zodat elke vervuiler betaalt. Ook de luchtvaartsector!

Ondanks hernieuwde afspraken zet groei door
Al tientallen jaren worden alle beloftes met betrekking tot het beperken van de overlast door vliegtuigen verbroken. Steeds weer worden nieuwe limieten gesteld. En steeds weer worden deze verbroken. Dit heet nu zelfs ’schiphollen’. Omwonenden moeten alle overlast accepteren. Rotterdam en Eindhoven zouden kleine zakelijke vliegvelden hebben, maar Eindhoven had vorig jaar al 4,7 miljoen passagiers! Ook de vliegvelden van Maastricht en Eelde blijven groeien, terwijl veel mensen hier tegen zijn.

Teken zodat politici kiezen voor ons, onze gezondheid en onze natuur

Meer informatie:

Facebook: Stop de wantoestanden in de luchtvaartsector

Twitter: @Figen222
Gepost (Laatst bijgewerkt )
Dit als ongepast melden
Er is een fout opgetreden bij het uploaden van jouw bestanden en/of verslag.