Door verder te gaan accepteer je het privacybeleid van Avaaz. Hierin leggen we uit hoe we je gegevens beschermen en gebruiken.
Ik snap het
Oké
Stop GenX: geen gif in ons drinkwater!

1 hebben getekend. Op naar de
50 Ondertekenaars

Sluit

Je handtekening bevestigen

Avaaz.org beschermt je privacy en houdt je op de hoogte van deze en andere campagnes.
Deze petitie is gecreëerd door Marian D. en geeft niet per se de standpunten van de Avaaz-gemeenschap weer.
Marian D.
heeft deze petitie aangemaakt voor
Aan de Nederlandse overheid
Chemiebedrijf Chemours (was eerst Dupont), loost chemisch afval in ons water en in de lucht. Er zijn sporen deze kankerverwekkende stoffen oa GenX gevonden in ons drinkwater. Wij roepen de Nederlandse overheid op deze stof te verbieden. Doe ook mee, en teken de petitie!

In Amerika zijn 3,500 rechtszaken aangespannen tegen Dupont, het moederbedrijf van Chemour dat met dezelfde stoffen werkt. Omwonenden kregen kanker of vruchtbaarheidsproblemen, of kregen die kinderen kregen met ernstige afwijkingen. De Amerikaanse Environmental Protection Agency heeft de stoffen zelfs volledig verboden! Iets wat een Amerikaanse overheidsorganisatie niet snel doet, vooral niet als er grote commerciële belangen mee gemoeid zijn. Ook Denemarken heeft Chemours’ stoffen verboden, en Duitsland zet druk op de Europese Unie om Chemours’ GenX aan te pakken.

Ondertussen kan Chemours in Nederland illegaal GenX lozen in ons oppervlaktewater en worden medewerkers van Chemours, en 3 miljoen Nederlanders die kraanwater drinken dagelijks blootgesteld aan deze levensgevaarlijke stof. De overheid kijkt

staat Chemours toe 2000 kilo GenX in ons oppervlaktewater en 400 kilo GenX in de lucht lozen. De overheid zegt geen bewijzen te zien dat haar normen een gevaar voor onze gezondheid opleveren. Dan hebben ze hun ogen dicht! Experts van over de hele wereld hebben aangetoond dat deze stof gevaarlijk is.

Ik ben Marian de Jong. Ik zeg altijd tegen iedereen: “drink water, dat is gezond”. Tegen mijn kinderen, tegen mijn kleinkinderen, en tegen de cliënten die ik als gewichtsconsulente naar een gezond gewicht help. Nu heb ik het gevoel dat we beduveld worden. En dat is voor mij de druppel, want dit was het laatste waarvan ik geloofde dat het goed en zuiver was: ons drinkwater.

Namens alle ondertekenaars roep ik de Nederlandse overheid op het gebruik van GenX, C8 en soortgelijke stoffen te verbieden, de regelgeving zo aan te passen dat een stof pas toegestaan wordt als bewezen is dat deze veilig is. En om de lozing van GenX door Chemours per direct te verbieden en niet te wachten op de uitkomst van politieke besluitvormingsprocessen.

In september wordt hierover een motie ingediend in de Tweede Kamer. Met zoveel mogelijk handtekeningen laten wij onze stem horen!

Voor meer informatie en om dit onderwerp te volgen, like de Facebookpagina: https://www.facebook.com/Wij-willen-schoon-drinkwater-geen-gif-stop-GenX-288473094959411/
Gepost (Laatst bijgewerkt )
Dit als ongepast melden
Er is een fout opgetreden bij het uploaden van jouw bestanden en/of verslag.