Door verder te gaan accepteer je het privacybeleid van Avaaz. Hierin leggen we uit hoe we je gegevens beschermen en gebruiken.
Ik snap het
Oké
Nee,  tegen  samenwerking        Amsterdam -  Tel Aviv!

1 hebben getekend. Op naar de
50 Ondertekenaars

Sluit

Je handtekening bevestigen

Avaaz.org beschermt je privacy en houdt je op de hoogte van deze en andere campagnes.
Deze petitie is gecreëerd door A.v. P. en geeft niet per se de standpunten van de Avaaz-gemeenschap weer.
A.v. P.
heeft deze petitie aangemaakt voor
Burgemeester, wethouders en raadsleden van de stad Amsterdam
Tel Aviv is een onlosmakelijk onderdeel van de staat Israël, die zich schuldig maakt aan stelselmatige schending van de rechten van Palestijnen en het internationaal recht door onderdrukking, bezetting, landroof, kolonisatie, blokkade, politieke gevangenen (onder wie ook kinderen) en oorlogvoering.

Naar de buitenwereld toe presenteert Tel Aviv zich als een multiculturele, open en tolerante stad, die ruimte biedt aan onder meer de LHBT-gemeenschap. De realiteit is echter dat, net als elders in Israël, de Palestijnen daar blootstaan aan institutionele discriminatie, waarbij via wetgeving onderscheid wordt gemaakt tussen joden en niet-joden. Ook oriëntaalse joden worden gediscrimineerd, wat recent zichtbaar werd tijdens protesten van zwarte joden tegen racisme.

De oorspronkelijke Palestijnse bevolking van Yafo (voorheen Jaffa) is in 1948 door zionistische milities verdreven, als onderdeel van de etnische zuivering van Palestina. Tot op de dag van vandaag mogen de Palestijnen niet terugkeren naar hun huizen. Rechtsherstel is nooit aan de orde geweest.

Op 1 juli stemde een meerderheid in de Amsterdamse gemeenteraad (PvdA, D66, VVD en CDA) in met het plan van B&W om samenwerking met Tel Aviv nader te onderzoeken. Burgemeester Eberhard van der Laan zal voor dat doel binnenkort een bezoek aan Tel Aviv brengen.

Amsterdam hoopt te leren van de hightech-sector in Tel Aviv, maar negeert de verwevenheid tussen hightechbedrijven en de omvangrijke Israëlische wapen- en bewakingsindustrie. Deze propageert openlijk dat haar producten op Palestijnen getest zijn.

Veel Amsterdammers voelen zich, vanwege hun strijd voor mensenrechten en vrijheid, hun strijd tegen koloniale overheersing of hun vlucht uit dictaturen, verbonden met Palestijnen.

Voor meer informatie en de lijst van organisaties die zich achter dit standpunt verenigen:

Gepost (Laatst bijgewerkt )
Dit als ongepast melden
Er is een fout opgetreden bij het uploaden van jouw bestanden en/of verslag.