Door verder te gaan accepteer je het privacybeleid van Avaaz. Hierin leggen we uit hoe we je gegevens beschermen en gebruiken.
Ik snap het
Oké
De Grote Kamer van Beroep van het Europees Octrooibureau: Geen octrooien op zaden en gewassen.

1 hebben getekend. Op naar de
50 Ondertekenaars

Sluit

Je handtekening bevestigen

Avaaz.org beschermt je privacy en houdt je op de hoogte van deze en andere campagnes.
Deze petitie is gecreëerd door Dilia V. en geeft niet per se de standpunten van de Avaaz-gemeenschap weer.
Dilia V.
heeft deze petitie aangemaakt voor
De Grote Kamer van Beroep van het Europees Octrooibureau
Op dit moment buigt het hoogste Europees orgaan de Grote Kamer van Beroep van het Europese Octrooibureau op octrooigebied, zich over de toekenning van patenen voor de veredeling van zaden en gewassen.

• Naar aanleiding van de uitzending van ZEMBLA begin ik deze petitie.
Het aantal patenten op gewone groenten neemt schrikbarend toe. De tien grootste groentezaadbedrijven ter wereld hebben al 19 patenten op natuurlijke eigenschappen van groenten. Nog eens 132 patenten zijn momenteel in aanvraag bij het Europese Octrooibureau. Deze patenten zijn zeer omstreden. Multinationals verkrijgen hiermee een monopolypositie en kunnen zo de vrije toegang tot biologisch materiaal blokkeren.

Decennia lang worden zaden of gewassen van over de hele wereld onderling uitgewisseld voor veredeling. Biologisch materiaal is cruciaal voor onze voedselzekerheid . Deze zaden mogen niet gebruikt worden om groenten te kopiëren. Het veredelen van zaden en planten neemt 10 jaar in beslag.
Door het continue optreden van ziektes moet door veredeling de plant weerbaar gemaakt worden. Wanneer een groente veredeld is heeft de kweker het Kwekersrecht en kan zo met het verbeterde groentezaad zijn geld terug verdienen.

Monsanto , marktleider in genetisch gemodificeerde gewassen en producent van bestrijdingsmiddel Roundup, is één van de belangrijkste voorvechters van patenten op eigenschappen van groenten. Nu loopt er onder andere een aanvraag voor patent op broccoli met een hoge steel zodat deze gemakkelijk te oogsten.

Veredelaar dhr. Vosselman uit Epe heeft al vier jaar kwekersrecht van broccoli met lange steel. Vosselman en Monsanto hebben beiden het zaad met deze eigenschap verkregen (altijd gratis) van Oregon State University in de VS
Vosselman uit Epe zal na patentering van de broccoli door Monsanto uit de markt worden geprijsd. Hij kan als kleine kweker/veredelaar niet gaan procederen tegen Monsanto. Deze kan later wel tegen Vosselman procederen als die doorgaat met veredelen van zijn broccoli op lange steel
.
Uit de cijfers blijkt dat het Nederlands familiebedrijf Rijk Zwaan en de twee in Nederland gevestigde afdelingen van Monsanto en Syngenta gezamenlijk al 19 patenten op groenten hebben. Door deze bedrijven zijn er nog eens 132 patenten op gewassen in aanvraag.

Staatssecretaris van Economische Zaken, S. Dijksma, is verontrust over deze patenten. Zij vreest dat dit ten koste gaat van de keuzevrijheid van kwekers, telers en consumenten. Dit kan negatieve gevolgen hebben voor de voedselzekerheid.'

Volgens het Europees Octrooiverdrag zijn plantenrassen en biologische processen van octrooiring uitgesloten. Echter de eindproducten van deze processen mogen volgens de huidige regelgeving wél gepatenteerd worden.

Of binnenkort de patenten door de Grote Kamer van Beroep op het Europees octrooirecht de toekenning van de 132 nieuwe groentepatenten wordt geweigerd of de bestaande patenten worden verlengd is de vraag. De uitspraak wordt al in dit voorjaar verwacht.

De grote multinationals werken met lobbyisten. Wij kunnen nu onze stem laten horen. Wij willen gèèn octrooi op onze groenten. Teken de petitie.
Zembla, woensdag 4 maart “Steeds meer patenten op gewone groenten”

Gepost (Laatst bijgewerkt )
Dit als ongepast melden
Er is een fout opgetreden bij het uploaden van jouw bestanden en/of verslag.