Door verder te gaan accepteer je het privacybeleid van Avaaz. Hierin leggen we uit hoe we je gegevens beschermen en gebruiken.
Ik snap het
Oké

30,869 hebben getekend. Op naar de   50,000
30,869 Ondertekenaars

Sluit

Je handtekening bevestigen

Door verder te gaan ga je ermee akkoord e-mails van Avaaz te ontvangen. In ons privacybeleid leggen we uit hoe we je gegevens beschermen en gebruiken. Je kunt je op elk moment uitschrijven.
Deze petitie is gecreëerd door Anne H. en geeft niet per se de standpunten van de Avaaz-gemeenschap weer.
Anne H.
heeft deze petitie aangemaakt voor
Minister Infrastructuur en Waterstaat, Gemeente de Fryske Marren, Provincie Fryslan
Een groot zandwinbedrijf, Koninklijke Smals BV wil de komende 30 jaar met een industrie-eiland zand winnen in het IJsselmeer voor de kust van Gaasterland.
Het gaat om een gebied van 220 hectare met putten tot een diepte van 60 m.

Gaasterland is beschermd als Nationaal Landschap, het IJsselmeer als Natura 2000 gebied. De oeverlanden / wetlands zijn beschermd als Staatsnatuurmonument. De overheden hebben gezamenlijk het IJsselmeer Beheerplan opgesteld met rode verboden zones en blauwe en groene zones waar eventueel activiteiten mogelijk zijn. Juist in de verboden rode zone wil Rijkswaterstaat met Smals industriële zandwinning laten plaatsvinden. Dit is niet begrijpelijk. In dit beschermde natuurgebied hoort geen industriële zandwinning thuis. Dat gaat ten koste van het uitzicht en ruim 200 hectare leefgebied van vissen en vogels
De gezamenlijke natuurorganisaties, de Vissersbond en omwonenden van de Gaasterlandse kliffenkust vragen RWS en de gemeente de Fryske Marren hieraan niet mee te werken.

For English, see: https://www.geenzandindustrieijsselmeer.nl/english/

Geplaatst: 31 oktober 2018 (Laatst bijgewerkt: 21 maart 2020)
Dit als ongepast melden
Er is een fout opgetreden bij het uploaden van jouw bestanden en/of verslag.