Door verder te gaan accepteer je het privacybeleid van Avaaz. Hierin leggen we uit hoe we je gegevens beschermen en gebruiken.
Ik snap het
Oké
Vlaams Minister van Onderwijs Hilde Crevits: Behoud het Grieks in het Middelbaar Onderwijs!

1 hebben getekend. Op naar de
50 Ondertekenaars

Sluit

Je handtekening bevestigen

Avaaz.org beschermt je privacy en houdt je op de hoogte van deze en andere campagnes.
Deze petitie is gecreëerd door Mark J. en geeft niet per se de standpunten van de Avaaz-gemeenschap weer.
Mark J.
heeft deze petitie aangemaakt voor
Vlaams Minister van Onderwijs Hilde Crevits
Kathleen Cools, Kurt Defrancq, Jan Hautekiet, Tom Lanoye, Jan Leyers, Guy Mortier, Bart Peeters, An Pierlé, Jef Vermassen en Mark Uytterhoeven zijn tien van de inmiddels meer dan 10.650 ondertekenaars van deze petitie voor het behoud van het Grieks en de vrijheid, diversiteit en kwaliteit van studiekeuze in het Middelbaar Onderwijs!

Twee jaar geen Grieks aangeboden wegens te weinig leerlingen? Vak afgeschaft. Na ruim 180 jaar dreigt het Grieks te verdwijnen in het College van Melle door een administratieve beslissing. De jongere leerlingen moeten kiezen: andere school of andere richting
(De Morgen, 7 juni 2016)

Matthias De Waele en zijn medeleerlingen en leerkrachten Grieks-Latijn van het College van Melle hebben het voor elkaar gekregen om massaal aandacht te krijgen voor een probleem dat al veel langer zorgen baart: Grieks wordt als vak in het middelbaar onderwijs bedreigd. Als een school twee jaar lang geen leerlingen Grieks-Latijn in de derde graad heeft, mag ze deze richting niet langer aanbieden, ongeacht het aantal geïnteresseerde leerlingen in de tweede en eerste graad. Het gevolg van een dergelijk beleid is dat de keuze voor Grieks in de eerste en tweede graad ontmoedigd wordt en het vak uiteindelijk een onvermijdelijke dood tegemoet gaat.

De open brief van de betrokken leerlingen en leerkrachten uit Melle laat er geen twijfel over bestaan dat ze zich bekocht voelen - en terecht! Elke leerling die in het eerste jaar Latijn volgt en van Grieks mag proeven op een school waar Grieks aangeboden wordt, moet het recht hebben om dat vak tot in de derde graad verder te studeren zonder verplicht te worden van school te veranderen. Dat de afschaffing van Grieks in de derde graad aanzienlijke besparingen oplevert, kan geen argument zijn: in de meeste scholen wordt Grieks in de laatste twee jaar sowieso al in graadklassen aangeboden, wat in dat geval slechts vier extra lesuren ‘kost’, voor alle mogelijke combi-richtingen met Grieks samen (Grieks-Latijn, Grieks-Wiskunde, Grieks-Wetenschappen).

Een ander argument dat vaak gebruikt wordt om Grieks als vak niet te promoten, is het beperkte praktische en economische nut. Veel ouders en leerlingen vrezen dat de richting Grieks-Latijn met in de derde graad een relatief klein aanbod aan exacte wetenschappen een ernstige beperking op de studiekeuze en uiteindelijk ook op de toekomstige arbeidsmarkt inhoudt. Vreemd genoeg wordt juist dit argument volledig tegengesproken door de statistieken.

De laatste gegevens van Onderwijskiezer tonen aan dat het studierendement van richtingen met Grieks in academische bacheloropleidingen juist bijzonder hoog is. De top zes spreekt voor zich: 1. Grieks-Wiskunde > 2. Latijn-Wiskunde > 3. Grieks-Latijn > 4. Grieks-Wetenschappen > 5. Latijn-Wetenschappen > 6. Wetenschappen-Wiskunde. Nog opvallender is het hoge slaagpercentage in het eerste jaar Geneeskunde voor studenten die in het middelbaar onderwijs Grieks-Wiskunde gevolgd hebben: 96.27% in vergelijking met Latijn-Wiskunde 95.71% en Wetenschappen-Wiskunde 92.91%. De resultaten van het toelatingsexamen 2015 van de opleidingen van arts en tandarts - het ultieme criterium voor de studiekeuze voor veel ouders en leerlingen - geven een vergelijkbaar beeld: Grieks-Wiskunde, mannen 50.0%, vrouwen 42.9%, Wetenschappen-Wiskunde, mannen 40.3%, vrouwen 29.8%, Latijn-Wiskunde, mannen 35.5%, vrouwen 28.9%.

Hieruit blijkt dat de keuze voor Grieks eerder een voordeel dan een nadeel is voor de hogere studies en toekomstige carrière. Zelfs een ‘nutteloze’ richting als Grieks-Latijn laat, net als alle andere opleidingen met Grieks, toe om zowel exacte als menswetenschappen succesvol verder te studeren. In heel Vlaanderen zijn er nog vele leerlingen begeesterd door Grieks. Allemaal krijgen ze uitstekende slaagkansen in het hoger onderwijs. Een sluikse afbouw van Grieks levert weinig of geen besparing op: er wordt niets mee gewonnen, maar er gaat wel zeer veel mee verloren.

1. Deze petitie heeft een specifiek belang: een decreet van de Vlaamse regering bepaalt dat een richting in de derde graad afgeschaft moet worden als ze gedurende twee jaar door geen enkele leerling gekozen wordt. Dit principe is in strijd met de belangen van de leerlingen die deze richting in de eerste en tweede graad gevolgd hebben en recht moeten hebben om dezelfde richting ook in de derde graad verder te studeren zonder van school te moeten veranderen.

2. Deze petitie heeft ook een algemeen belang: Grieks mag als vak niet verloren gaan in het middelbaar onderwijs. Het heeft een aantoonbare meerwaarde voor de algemene en intellectuele ontwikkeling, getuige het hoge studierendement in het hoger onderwijs van alle richtingen met Grieks, inclusief Grieks-Latijn, met name ook in de exacte wetenschappen. De hoogste slaagpercentages worden steevast behaald door studenten die Grieks in hun bagage hebben. Grieks afschaffen leidt onvermijdelijk tot een verlies aan intellectueel kapitaal.

Mark Janse (Onderzoeksprofessor Griekse Taalkunde, UGent)
Toon Van Hal (Professor Griekse Taalkunde, KULeuven)
Reinhard Ceulemans (Professor Griekse Letterkunde, KULeuven)
Marc De Groote (Professor Griekse Taalkunde, UGent)
Katja De Herdt (Professor Vakdidaktiek Grieks-Latijn, UGent) Kristoffel Demoen (Professor Griekse Letterkunde, UGent)
Koen De Temmerman (Professor Europese Letterkunde, UGent)
Wouter Duyck (Professor Cognitieve Psychologie, UGent)
Geert Kentane (Pedagogisch Begeleider Grieks-Latijn, Oost-Vlaanderen)
Christian Laes (Professor Oude Geschiedenis, UAntwerpen & Voorzitter Classica Vlaanderen)
Tom Lanoye (Romancier, dichter, columnist, scenarist & theaterauteur)
Jan Leyers (Muzikant & televisiemaker)
Danny Praet (Professor Antieke & Middeleeuwse Wijsbegeerte, UGent)
Jorie Soltic (Postdoctoraal Onderzoeker Griekse Taalkunde, UGent)
Toon Van Houdt (Professor Vakdidaktiek Grieks-Latijn, KULeuven)
Lincy Van Twembeke (Pedagogisch Begeleider Grieks-Latijn-Geschiedenis, GO! Vlaamse Gemeenschap)
An Verlinden (Leerkracht Grieks-Latijn, OLVP, Sint-Niklaas)
Gepost (Laatst bijgewerkt )
Dit als ongepast melden
Er is een fout opgetreden bij het uploaden van jouw bestanden en/of verslag.