‘s Werelds grootste en meest efficiënte campagne-netwerk voor verandering

Een doelpersoon kiezen

Richt je petitie op de juiste persoon

De doelpersoon is de persoon (of personen) die je rechtstreeks in het openbaar oproept om te handelen. Het kiezen van de juiste doelpersoon kan hét verschil maken tussen een succesvolle petitie en eentje die nooit wordt opgemerkt. Dit is vaak een moeilijke beslissing. Hier zijn een aantal punten om rekening mee te houden bij het kiezen van een doelpersoon:

OVER DE DOELPERSOON:

• Je doelpersoon moet in staat zijn om de eis daadwerkelijk in te kunnen willigen. Als ze toestemming van iemand boven hen nodig hebben, overweeg dan om je aan deze persoon te adresseren. De persoon die verantwoordelijk is voor de aankoop van een meubelbedrijf heeft waarschijnlijk de goedkeuring van zijn baas nodig om naar regenwoud-vrij hout te schakelen. Bij twijfel tussen twee doelpersonen is het waarschijnlijk beter om je petitie aan de machtigere persoon te richten.
  • De doelpersoon moet een individu zijn, niet een groep of instantie. Richt je aan de voorzitter van een belangrijke parlementaire commissie i.p.v. 'het parlement', aan de burgemeester i.p.v. 'de stad', aan de CEO i.p.v. het bedrijf. Het is prima om je tot meerdere personen te richten, zoals bijvoorbeeld twee onbesliste gemeenteraadsleden.
  • De doelpersoon is een mens. Doelpersonen hebben net zoals andere mensen ook emoties, professionele doelen, vrienden, familie, enzovoort. Probeer te bedenken wat voor hen belangrijk is en hoe deze factoren hun beslissing over jouw kwestie kunnen beïnvloeden. Een persoon die bijvoorbeeld van plan is om volgend jaar met pensioen te gaan, zal deze niet geïnteresseerd zijn in zijn kansen om herkozen te worden. Daarentegen zal deze persoon meer belang hechten aan zijn nalatenschap.

Nuttige vragen:

Wiens beslissing is nodig om de eis van de petitie in te willigen?
o De doelpersoon moet altijd over de macht beschikken om hetgeen te doen waar je om vraagt.
o De doelpersoon moet verbonden zijn aan de specifieke oplossing waar je om vraagt.

Hoe zal deze persoon reageren?
Vaak geldt de regel dat hoe meer macht, hoe moeilijker mensen te bereiken zijn.
o Voor een bedrijf: de CEO is waarschijnlijk een geschikt doelwit, maar kan het behoorlijk druk hebben. Ook al moet je doelpersoon de besluitvormer moet zijn, moet je tegelijkertijd communiceren met anderen in het bedrijf, zoals bijvoorbeeld de persmensen, om de aandacht te krijgen van iemand die vervolgens de besluitvormer kan bereiken.
o Voor nationale regeringen: staatshoofden hebben vaak veel macht, maar zijn niet betrokken bij de meeste beslissingen van het land. Is je probleem belangrijk genoeg om op hun agenda te staan? Misschien is een kabinetsminister of een parlementariër eerder de juiste keuze.