Door verder te gaan accepteer je het privacybeleid van Avaaz. Hierin leggen we uit hoe we je gegevens beschermen en gebruiken.
Ik snap het

Voordat de bijen verdwenen zijn

Op dit moment sterven er miljarden bijen. Er zijn nu al bij lange na niet genoeg bijen in Europa om gewassen te bestuiven, en in Californië -- waar het meeste voedsel geproduceerd wordt in de VS -- verliezen veel imkers elk jaar 40% van hun bijen.

We zitten middenin een milieucrisis die ons allemaal bedreigt, want zonder bestuiving door bijen, verliezen we de meeste planten en een derde van onze voedselvoorziening.

Wetenschappers luiden de noodklok over bestrijdingsmiddelen die giftig zijn voor bijen en zeggen dat we veel, veel meer pesticiden gebruiken op onze gewassen dan nodig is. Maar net zoals met oliemaatschappijen en klimaatverandering, vechten grote farmaceutische bedrijven die pesticiden verkopen terug door pseudowetenschap te financieren die bewijsmateriaal in twijfel trekt, en politici een excuus geeft voor uitstel.

Wetenschappelijk onderzoek is duur. Mogelijkerwijze heeft Avaaz dankzij haar financieringsmodel dat op grootschalige crowdsourcing berust als énige wereldwijd de capaciteit om genoeg middelen te verzamelen voor ’s werelds eerste grootschalig, volledig onafhankelijk en door burgers gesteund onderzoek naar wat onze bijen aan het doden is. Een onderzoek dat het resoluut kan opnemen tegen de pseudowetenschap van grote farmaceutische bedrijven. De tijd dringt, en als wij hier niet in slagen is het onduidelijk wie dat dan wel zou kunnen. Laten we genoeg inzamelen om een massaal offensief aan te vuren om onze bijen te redden -- doneer nu!