Door verder te gaan accepteer je het privacybeleid van Avaaz. Hierin leggen we uit hoe we je gegevens beschermen en gebruiken.
Ik snap het
Stad Hasselt: Geen woontoren op de historische site van Herkenrodekazerne in Hasselt!

1,652 hebben getekend. Op naar de   2,000
1,652 Ondertekenaars

Sluit

Je handtekening bevestigen

Door in actie te komen ga je ermee akkoord e-mails van Avaaz te ontvangen. In ons privacybeleid leggen we uit hoe we je gegevens beschermen en gebruiken. Je kunt je op elk moment uitschrijven.
Deze petitie is gecreëerd door Sofie H. en geeft niet per se de standpunten van de Avaaz-gemeenschap weer.
Sofie H.
heeft deze petitie aangemaakt voor
Nadja Vananroye, burgemeester Stad Hasselt
Op het binnenplein van de historische Herkenrodekazerne (anno 1542‐1544) wordt een woonproject gepland met 141 woongelegenheden, waarvan 50 in een woontoren van maar liefst 30 meter hoog! Geen groene stedelijke ruimte waar Hasselt zo nood aan heeft, geen verantwoorde woongelegenheid ingebed in het historische kader.

Wel een zoveelste winstgevend project, waarbij de levenskwaliteit van bewoners en het aangezicht van de stad de dupe dreigen te worden van een kortzichtig beleid en snelle winst voor investeerders. Wij zijn niet tegen nieuwe woongelegenheid in de stadskern, integendeel. We maken wél bezwaar tegen een stads‐ en provinciebestuur dat voor de commerciële druk plat op de buik gaat en daarbij zelfs zo ver gaat de eigen woonvoorschriften en negatieve adviezen straal te negeren. Waarom mag er geen woontoren komen in de Herkenrodekazerne?
  • De voorziene ondergrondse parking wordt verbonden aan de bestaande parking onder het Kolonel Dusartplein en het project Books. Alle bewoners van deze nieuwe projecten zullen gebruik moeten maken van de bestaande in‐ en uitgangen van de parking. Gevolg: extra verkeerscongestie en negatieve impact op de luchtkwaliteit.
  • De ruimtelijke mogelijkheden als stedelijke binnentuin worden genegeerd en het historische binnenplein wordt vernield. De woontoren doet afbreuk aan de belevingswaarde van een van de oudste intacte monumenten van het historische centrum.
  • De zoveelste afbraak in de Hasseltse stadskern om plaats te maken voor een onherstelbare stedenbouwkundige miskleun: de TT‐wijk is hiervan een goed voorbeeld.
  • De stedenbouwkundige dienst van de Provincie Limburg gaf een volledig negatief advies, maar dat werd door de deputatie naast zich neer gelegd.
  • De woontoren is totaal in strijd met de verordening woonkwaliteit van Hasselt. Desalniettemin heeft de Stad Hasselt de bouw ervan goedgekeurd en dus haar eigen richtlijnen en voorschriften naast zich neergelegd. De administratie Onroerend Erfgoed gaf een ongunstig advies, maar ook dit werd door de Stad Hasselt genegeerd.
Via deze petitie vragen we aan de Stad Hasselt, vertegenwoordigd door Mevr. Nadja Vananroye, en de Gedeputeerde van Ruimtelijke Ordening, Mevr. Inge Moors, hun beslissing te herzien, een gepaste invulling te vinden voor het binnenplein van de kazerne, en de voorschriften omtrent bouwhoogte te respecteren. Heeft u ook een hart voor Hasselt? Bent u ook de ongebreidelde bouwwoede van zielloze projecten beu? Teken dan nu de petitie en deel met je vrienden via Facebook, Twitter, Email,...!
Dit als ongepast melden
Er is een fout opgetreden bij het uploaden van jouw bestanden en/of verslag.