Door verder te gaan accepteer je het privacybeleid van Avaaz. Hierin leggen we uit hoe we je gegevens beschermen en gebruiken.
Ik snap het
Oké
Aan UGent,  Stadsbestuur en Vlaamse overheid: stop a.u.b. het sluipverkeer van/naar Technologiepark

1 hebben getekend. Op naar de
50 Ondertekenaars

Sluit

Je handtekening bevestigen

Avaaz.org beschermt je privacy en houdt je op de hoogte van deze en andere campagnes.
Deze petitie is gecreëerd door Peter P. en geeft niet per se de standpunten van de Avaaz-gemeenschap weer.
Peter P.
heeft deze petitie aangemaakt voor
Universiteit Gent , Stadsbestuur Gent, Agentschap Wegen en Verkeer, Vlaamse overheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken (AWV/MOW)
Uitbreiding van het Technologiepark Zwijnaarde

Het Technologiepark breidt uit met een extra Bio‐Incubator en een onderzoeksgebouw voor de Universiteit (UGent) . Hierdoor zal de tewerkstelling op het Technologiepark tegen 2020 stijgen met nog eens 300 personen extra.

10 jaar geleden werkten er 2.000 mensen, nu 3.500 (aantallen meegedeeld door de UGent). En daar moeten studenten, leveranciers, uitbestede diensten en bezoekers bij geteld worden.

Duurzaam groeien en uitbreiden

Dit is een positief verhaal, behalve voor de mobiliteit in ‐ en de leefbaarheid van ‐ Zwijnaarde. Ook wij in Zwijnaarde zijn voor meer tewerkstelling en voor de uitbreiding van het Technologiepark, maar dan wel op een duurzame wijze.

Duurzaam houdt in dat de groei van het Technologiepark niet leidt tot meer files , tot meer sluipverkeer door Zwijnaardse woonwijken of tot meer aantasting van de luchtkwaliteit in Zwijnaardse straten, pleinen en scholen door het toegenomen auto‐ en vrachtverkeer.

Veel beloftes bij de UGent, maar tot dusver geen realisaties

Deze bouwvergunning was de 3e op rij, waarbij de UGent zich verbond tot het invoeren van een parkeerbeleid dat het woon‐werkverkeer met de wagen ontmoedigt. De vorige dossiers dateerden van 2011 en 2012. Deze kantoorgebouwen (AA‐Tower en iGent) zijn inmiddels in gebruik.

Aan plannen, studies, nota's, teksten, beslissingen en verbintenissen ontbreekt het niet bij de Universiteit&excl Aan realisaties wel &excl Er is nog geen parkeertoren gebouwd. Toegangscontrole en betalend parkeren zijn nog niet ingevoerd.

Nu belooft de UGent dat er wel werk wordt van gemaakt. In 2019 wordt een parkeertoren gebouwd. Als die in gebruik wordt genomen zal er toegangscontrole en betalend parkeren worden ingevoerd.

Ook bij Stad Gent gaat het veel te traag (met het RUP 148 en plan‐MER)

Sinds 2010 werkt de Stad Gent, verantwoordelijk voor de goede ruimtelijke ordening, aan een Ruimtelijk Uitvoeringsplan voor deze site ( RUP nr. 148 ). Daar hoort een milieueffectenrapport ( MER ) bij. Een 1e versie van dit MER was klaar op 30/5/2013. 5 jaren later is de definitieve versie nog niet af.

In principe zou er niet bij gebouwd mogen worden zolang de milieueffecten niet in kaart zijn gebracht en de ruimtelijke ordening niet goed is geregeld. Maar omwille van het economisch belang moest het Technologiepark toch uitbreiden. Een ongebreidelde expansie, zonder aandacht voor milieu en leefomgeving, is nooit goed. In Zwijnaarde creëert dit files en dus ook sluipverkeer door de woonstraten.

Er worden meerdere ontsluitingsscenario's voor het Technologiepark onderzocht, zonder ‐ tot dusver ‐ de bevolking te informeren.

Van de 4 oorspronkelijke scenario's voor de ontsluiting van het Technologiepark, is er één, het zgn. scenario “R4‐B” , waarbij de zijingang(en) via de Tramstraat zouden gesloten worden en een nieuwe brug over de E40 zou gebouwd worden ‐ die het Technologiepark rechtstreeks doet aantakken op de R4.

Intussen zou gebleken zijn dat het hiervoor vermelde scenario (met brug) geen voorkeur meer zou krijgen van de Vlaamse overheid. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) heeft zelf een 5e scenario opgesteld.

Waarom één scenario geen voorkeur meer krijgt en wat het scenario inhoudt dat het AWV zelf heeft voorgesteld is (tot dusver) niet meegedeeld aan de Zwijnaardse bevolking.

In de zomer van 2016 ontving de Stad Gent een ontwerpversie van het (bijgewerkte) plan‐MER. Wat er niet goed was aan deze versie van het plan‐MER en waarom het gevraagde extra onderzoek zo lang duurt, wordt (tot dusver) niet meegedeeld aan de Zwijnaardse bevolking.

De belofte van de Stad Gent om het Overlegplatform Zwijnaarde te betrekken bij het proces RUP 148 en plan‐MER

Ruim 4 jaren geleden , tijdens de allereerste Wijk van de Maand van de Stad Gent, precies in Zwijnaarde, op 6 oktober 2013 , beloofde de Gebiedsgerichte Werking (Stad Gent) dat het Overlegplatform Zwijnaarde bij de opmaak van het RUP en plan‐MER wordt betrokken.

Bijna 1 jaar geleden , tijdens een gesprek met een kleine delegatie, op 14 april 2017 in het Stadhuis Gent, beloofde het Stadsbestuur opnieuw dat het Overlegplatform Zwijnaande bij dit proces zal betrokken worden .

Van de belofte om, via het Overlegplatform, de Zwijnaardse bevolking te betrekken, is (nog) niets terecht gekomen.

Binnen enkele maanden begint de zomer van 2018 en daarna volgen de gemeenteraadsverkiezingen. In 2019 is er een nieuw bestuur en zo blijft het maar duren&excl En inmiddels worden in Zwijnaarde de files langer en het sluipverkeer erger.

Wij stellen vast dat de Universiteit Gent (UGent) en de Stad Gent verbintenissen en beloftes NIET nakomen. De Vlaamse overheid geeft geen voorkeur meer aan één scenario en stelt een ander voor, maar de bevolking in Zwijnaarde wordt daarover in het ongewisse gelaten.

Omwille van grote economische belangen gaat intussen de ongebreidelde groei van het Technologiepark verder. Dit gaat gepaard met toenemende files en steeds meer sluipverkeer door de woonkern van Zwijnaarde om de files te ontwijken. De leefbaarheid van Zwijnaarde staat onder druk&excl

BIJGEVOLG EISEN WIJ DAT

1) de UGent

• de reeds 7 jaar geleden genomen beslissingen zo snel mogelijk uitvoert en de herhaaldelijk geformuleerde engagementen nakomt zodat het autoverkeer van/naar het Technologiepark gehalveerd wordt (&equals modal split met 35&percnt auto's en 65&percnt duurzaam in 2020 ‐ daarna nog minder tot uiteindelijk dezelfde modal split wordt bereikt als bij de werknemers van de Stad Gent en het OCMW Gent),
  • de zijingang(en) via de Tramstraat afsluit voor woonwerk autoverkeer en aldus de sluiproutes, door Zwijnaarde en door het Technologiepark zelf, eerst ontmoedigt en uiteindelijk onmogelijk maakt.
2) de Stad Gent

• op het Overlegplatform Zwijnaarde van 27 maart 2018 een stand van zaken geeft over het plan‐MER (en RUP 148),
  • aan de UGent en aan de bedrijven in het Technologiepark uitlegt dat er 2 keuzes zijn als blijkt dat het Technologiepark niet rechtstreeks aansluit (met een brug over de E40) op de R4‐buitering&colon (1) ofwel de modal split sneller en nog drastischer verduurzamen (d.w.z. nog minder auto's in het woon‐werkverkeer), (2) ofwel geen expansie meer van het Technologiepark.
Het Technologiepark verder uitbreiden, maar niet op duurzame wijze en ook zonder aantakking op de R4 ‐ buitenring, waarbij het sluipverkeer door Zwijnaarde blijft rijden, is voor ons GEEN OPTIE&excl

Indien u met de geformuleerde eisen in deze petitie akkoord gaat, onderteken a.u.b. deze petitie (zie hiernaast), waarvoor oprecht dank &excl&excl&excl

Steun deze petitie ook door uw aanwezigheid op het Overlegplatform Zwijnaarde op dinsdag 27 maart 2018, om 20u in de cafetarie van het WZC Zonnebloem, Hutsepotstraat, Zwijnaarde. Kom er luisteren en meepraten met de UGent en de Stad Gent over de vraag of, en op welke wijze, de expansie van Technologiepark toch kan verzoend worden met gezond en aangenaam wonen in Zwijnaarde&quest

IEDEREEN IS WELKOM&excl

Gepost (Laatst bijgewerkt )
Dit als ongepast melden
Er is een fout opgetreden bij het uploaden van jouw bestanden en/of verslag.