Entendido
Creeu categories de dones a la Viquipèdia en català

1 han firmado. Lleguemos a
50 Firmantes

Completa tu firma

Esta petición ha sido creada por DonesAmbCategoria D. y no necesariamente representa la opinión de la comunidad de Avaaz
DonesAmbCategoria D.
creó esta petición para
Viquipedistes catalans
Carta oberta a la comunitat viquipedista catalana
Cada vegada que consultem la Viquipèdia en català comprovem que les dones estan categoritzades sota l’etiqueta ‘masculí plural’ i només en comptades ocasions no és així, sovint coincideix en una professió o condició molt feminitzada, com ara «llevadores» o «concubines». En una societat plural i diversa, que hem fet i fem créixer i on participem de manera activa en tots els àmbits, per què la presència de les dones és invisible? Com es pot explicar que, sent les dones el 51% de la població, hi estiguem ocultes?
La qüestió de les ''categories de gènere'' ha estat una discussió recurrent a la Viquipèdia catalana. Tot i que algunes Viquipèdies empren les categories femenines de manera natural i sense més problemes (ho fan l’anglesa, l’alemanya, l’espanyola, l’euskera, l’asturiana, la francesa o la portuguesa, entre les més rellevants o properes), l'actual política de categories de la Viquipèdia catalana porta a situacions grotesques com l’existència de les categories «gimnastes rítmics», «feministes barcelonins» o «nedadors sincronitzats barcelonins» que inclouen únicament dones sota un genèric masculí.
Amb la campanya #DonesAmbCategoria volem fer visible el problema: no hi ha cap mena de justificació per no categoritzar les dones per sexe. Acceptar que només es poden crear categories en masculí és invisibilitzar la nostra presència, i al segle XXI aquesta idea hauria de ser inacceptable.
Als qui diuen que la Viquipèdia catalana basa els seus criteris lingüístics en les normes de l’Institut d’Estudis Catalans i l’Acadèmia Valenciana de la Llengua, que usen el masculí genèric per descriure homes i dones, els volem respondre: què tenen a veure les acadèmies de la llengua en una classificació ontològica per categories?
El que es vol dir en realitat, és que es prefereix no alterar un sistema que ja resulta còmode, encara que invisibilitzi les dones, i així, de passada, no es trenca un consens pres dins de la pròpia Viquipèdia. Fins ara, molts factors han contribuït a fomentar aquest desequilibri. Ara, però, com a lectores de la Viquipèdia catalana, hem de dir que les excuses ja no valen i que ha arribat l’hora de canviar aquest anacronisme. Volem categories de dones, de la mateixa manera que n’hi ha en altres Viquipèdies.
Alinear la Viquipèdia catalana amb les metes que incideixen en l’objectiu de la igualtat és cosa de tothom i qui no faci el que està al seu abast comet una irresponsabilitat. El 5è Objectiu de Desenvolupament Sostenible de la Unesco és la igualtat de gènere, fem-ho realitat.
Cada 8 de març els mitjans de comunicació ens recorden que les dones estem en posició de franca discriminació amb relació als homes, la invisibilització de dones agreuja aquesta situació i, conscients que aquesta decisió fins ara no s’ha pogut canviar des de dins, apel·lem el cinquè pilar de la Viquipèdia que diu: ‘La Viquipèdia no té normes inamovibles’. Per aquest motiu demanem a la comunitat viquipedista catalana que escolti i accepti la nostra reclamació i faci possible la creació de categories femenines.
En el Twitter de la campanya, amb l’etiqueta #DonesAmbCategoria, trobareu mostres d’aquesta norma actual, que considerem menyspreativa envers les dones. Aquest és el model que volem per a les nenes i noies, per a la mainada i el jovent que consulten la Viquipèdia?
Si la Viquipèdia catalana és un dels webs més consultats, cal que en una societat com la nostra les dones hi siguin visibles igual que els homes: volem categories de dones. Us hi sumeu?

Col·lectiu Dones amb categoria
Aquest col·lectiu té com a objectiu la creació de categories de dones a la Viquipèdia catalana

Publicado (Actualizado )