Door verder te gaan accepteer je het privacybeleid van Avaaz. Hierin leggen we uit hoe we je gegevens beschermen en gebruiken.
Ik snap het
Oké
Red het Hooybergbos in Malle

1 hebben getekend. Op naar de
50 Ondertekenaars

Sluit

Je handtekening bevestigen

Avaaz.org beschermt je privacy en houdt je op de hoogte van deze en andere campagnes.
Deze petitie is gecreëerd door Natuurpunt V. en geeft niet per se de standpunten van de Avaaz-gemeenschap weer.
Natuurpunt V.
heeft deze petitie aangemaakt voor
Natuurpunt Voorkempen
Natuurpunt Voorkempen ijvert voor het behoud van het Hooybergbos in Malle. Dit bos is relatief klein (ca. 2 ha) maar toch heel waardevol. We vinden er immers prachtige oude bomen die een thuis bieden aan heel wat fauna waaronder beschermde vleermuizen. Nochtans dreigt deze natuurparel te verdwijnen onder het beton voor de uitbreiding van de industriezone van Malle. Dit vinden wij anno 2019 onbegrijpelijk! Natuurpunt is niet gekant tegen ondernemen in Malle, maar laat alsjeblief dit bos blijven als een oase van groen en rust. Oordeel zelf aan de hand van dit filmpje: http://tiny.cc/parkbos-malle .
De gemeenteraad van Malle keurde eind juni 2019 het gemeentelijk RUP Hooyberg goed waarbij het agrarisch gebied tussen de Antwerpsesteenweg, de Nijverheidsstraat, Den Brekel en de bestaande industriezone De Schaaf-Delften wordt omgezet naar industriegebied (totale oppervlakte ca. 5,5 ha). Om deze industriezone te laten aansluiten bij het bestaande bedrijvenpark moet het waardevolle bos verdwijnen.

Natuurpunt is van mening dat de Europese en Vlaamse natuurregels niet correct zijn nageleefd bij de besluitvorming rond dit gemeentelijk RUP. Het oude bos vormt immers het leefgebied van verschillende beschermde vleermuissoorten, waaronder de baardvleermuis. Ze gebruiken scheuren en holten in dikke oude bomen als rust- en/of voortplantingsplaats. Vleermuizen zijn maximaal beschermd volgens de natuurwetgeving. Hun voortplantingsplaatsen, nesten en rustplaatsen mogen niet vernietigd, beschadigd of weggenomen worden. Om een voorbeeld te stellen, besloot Natuurpunt om de wettigheid van het Gemeentelijk RUP Hooyberg in vraag te stellen bij de Raad van State.
Natuurpunt Voorkempen vraagt aan de gemeente om het RUP Hooyberg alsnog aan te passen en daarbij het Hooybergbos integraal te behouden. Laat het gemeentebestuur weten dat ook jij het Hooybergbos in Malle wil behouden en steun onze petitie !

Gepost (Laatst bijgewerkt )
Dit als ongepast melden
Er is een fout opgetreden bij het uploaden van jouw bestanden en/of verslag.