Door verder te gaan accepteer je het privacybeleid van Avaaz. Hierin leggen we uit hoe we je gegevens beschermen en gebruiken.
Ik snap het
Oké
VUB: Oproep tot ontslag van decaan Willem Elias

1 hebben getekend. Op naar de
50 Ondertekenaars

Sluit

Je handtekening bevestigen

Avaaz.org beschermt je privacy en houdt je op de hoogte van deze en andere campagnes.
Deze petitie is gecreëerd door Evie E. en geeft niet per se de standpunten van de Avaaz-gemeenschap weer.
Evie E.
heeft deze petitie aangemaakt voor
Vrije Universiteit Brussel
(Dutch text see below)

ENGLISH
Full story:

In Belgium, 40% of all women will be victims of some form of sexual violence at some point during their lives. Yet we are all too often silent in the face of this harsh reality.

It's already hard enough to come forward as a victim - only to then face blame and recriminations. The ordeal is never over. "She knew her abuser... she went there together with him... it's beacuse of what she was wearing... she went to the police too late. Or too early..." There will always be some kind of response. But we should never blame the victim- abuse is always the fault of the perpetrator. And victim-blaming makes it much harder for other women to come forward. The rate of successful prosecution for sexual violence in Belgium is just 3% - meaning that 97% of accused perpetrators get away with it.

The comments recently made on twitter by Willem Elias, the dean of psychology and education studies at the VUB Free University of Brussels, represent a disturbing attack on all victims of sexual violence. By furthering this climate of victim-blaming, such comments make it harder and harder for victims to bring charges when they have suffered an attack.

The VUB must acknowledge responsiblity for such comments, and take steps to remove the dean from his position.

NEDERLANDS

Tijdens hun leven krijgt 40% van de Belgische vrouwen te maken met seksueel geweld. Bij deze harde realiteit staan we veel te weinig stil.

Het is al moeilijk genoeg als slachtoffer om klacht in te dienen – daarna komen de beschuldigingen en de verwijten. Het is nooit goed. “Ze kende de dader, ze ging ermee op stap, ze droeg iets verkeerd, ze diende te laat of te vroeg klacht in”, het is altijd iets. De schuld is echter nooit die van het slachtoffer, wel die van de dader. Door die beschuldigingen durven veel vrouwen geen klacht meer indienen. De veroordelingsgraad bij seksueel geweld in België is maar 3% – 97% van de daders komen ermee weg.

De uitspraken van decaan van de faculteit psychologie en educatiewetenschappen Willem Elias zijn een gruwelijke aanval op slachtoffers van seksueel geweld. Het wordt steeds moeilijker klacht in te dienen in een dergelijk klimaat. De VUB moet haar verantwoordelijkheid nemen en overgaan tot het ontslag van de decaan.

Full story http://felfeminisme.wordpress.com/2015/04/08/dean-of-brussels-university-blames-rape-victim/ -

Gepost (Laatst bijgewerkt )
Dit als ongepast melden
Er is een fout opgetreden bij het uploaden van jouw bestanden en/of verslag.