Door verder te gaan accepteer je het privacybeleid van Avaaz. Hierin leggen we uit hoe we je gegevens beschermen en gebruiken.
Ik snap het
Oké
Laat RC modelterreinen legaal toe op agrarisch gebied en geef de hobby een kans op bestaan

1 hebben getekend. Op naar de
50 Ondertekenaars

Sluit

Je handtekening bevestigen

Avaaz.org beschermt je privacy en houdt je op de hoogte van deze en andere campagnes.
Deze petitie is gecreëerd door Danny V. en geeft niet per se de standpunten van de Avaaz-gemeenschap weer.
Danny V.
heeft deze petitie aangemaakt voor
Alle burgemeesters van Vlaanderen
Gezien de spectaculaire groei van BTMC (Beernemse Telegeleide ModelbouwClub), in alle leeftijdscategorieën, is de meerwaarde van telegeleide modelbouw nu wel bewezen als een technologisch innoverende hobby naar bedrijfstoepassingen en bijhorende opleidingen (STEM, hogescholen) toe. RC modelbouw is niet meer uit onze samenleving weg te denken en kent een sterke groei in alle sectoren. Een geschikte locatie om deze hobby en opleidingen uit te oefenen is dan ook essentieel.

Omwille van de terecht strenge regelgeving van het bestuur der luchtvaart (DGLV) - https://mobilit.belgium.be/sites/default/files/downloads/gdf01.pdf moeten we noodgedwongen met onze activiteiten uitwijken naar agrarisch gebied omdat de meeste recreatieve ruimten bij de gemeenten niet geschikt zijn. Zo moeten we de nodige afstand houden van huizen en wegen (privacy en overlast). Daarnaast moeten we een stukje luchtruim zien te bemachtigen rekening houdende met de vluchtroutes van de burgerluchtvaart.

De Vlaamse overheid heeft hier wetswijzigingen aangebracht maar deze moeten dan wel geïmplementeerd worden door de gemeentebesturen.

Uit een enquête van Sport Vlaanderen zijn er van de 180 modelvliegterreinen 73% gevestigd op agrarisch gebied door medewerking van het gemeentebestuur en zijn er maar 29% met een stedenbouwkundige goedkeuring. (https://www.btmc-fun.be/wp-content/uploads/2020/07/vergunning-modelluchtvaart-SportVlaanderen-statistieken.pdf)

Hoewel de gemeenten over een palet van mogelijkheden beschikt om de activiteiten toe te laten, zijn weinig gemeentebesturen bereid deze extra inspanning te leveren en dit omwille van diverse redenen. Dit leidt tot wildvliegen, overlast, privacy schendingen en ongecontroleerde gevaarlijke situaties.

Met deze petitie willen we de gemeentebesturen aansporen om de aangereikte middelen in te zetten en het recreatief medegebruik in agrarisch gebied mogelijk te maken specifiek voor de RC modelbouw sportbeoefenaar. Zo voorkomen we situaties zoals in de modelbouwclub BTMC (https://www.btmc-fun.be/nieuwsblad-btmc/)

2 minuten van uw tijd kan een spectaculaire wending in de toekomst van de modelbouwsport betekenen.

Elke handtekening is hier goud waard.

Gepost (Laatst bijgewerkt )
Dit als ongepast melden
Er is een fout opgetreden bij het uploaden van jouw bestanden en/of verslag.