Door verder te gaan accepteer je het privacybeleid van Avaaz. Hierin leggen we uit hoe we je gegevens beschermen en gebruiken.
Ik snap het
Oké
Haal het Leopold II standbeeld weg uit Oostende!

8,020 hebben getekend. Op naar de   10,000
8,020 Ondertekenaars

Sluit

Je handtekening bevestigen

Door verder te gaan ga je ermee akkoord e-mails van Avaaz te ontvangen. In ons privacybeleid leggen we uit hoe we je gegevens beschermen en gebruiken. Je kunt je op elk moment uitschrijven.
Deze petitie is gecreëerd door Pauline L. en geeft niet per se de standpunten van de Avaaz-gemeenschap weer.
Pauline L.
heeft deze petitie aangemaakt voor
Black Lives Matter Belgium, iedereen
Naar aanleiding van de recente gebeurtenissen in de VS voor
de Black Lives Matter Movement, zijn we op een punt gekomen waar we ook in
Belgie moeten verbeteren op vlak van racisme. Er zijn veel mensen die niet weten waar het precies voor staat dus hier een korte uitleg.
In Oostende staat er een standbeeld van Leopold II aan de 3 Gapers en dit vind ik gewoon niet kunnen.
Links van Leopold II is een groep Congolezen afgebeeld die zogezegd de koning bedanken ‘voor de bevrijding van de slavernij onder de Arabieren’.Op school leren we nog steeds niet genoeg over het koloniale regime van België & Leopold II tegen de Congolese bevolking.
Het standbeeld moet weg.Teken de petitie.
Er is al protest geweest door de Stoeten Ostendenoare in 2004, zij hebben de hand van een zogezegde ‘dankbare Congolees’ afgezaagd als verwijzing naar de misbruiken die plaatsvonden. Maar het Oostendse bestuur wou het niet weghalen. Er zijn ook al meermaalse protesten geweest door verschillende activisten die geleid hebben tot een nieuw infobord met meer
informatie op maar DIT IS NIET GENOEG! HET STANDBEELD MOET WEG!!

Geplaatst: 31 mei 2020 (Laatst bijgewerkt: 8 juni 2020)
Dit als ongepast melden
Er is een fout opgetreden bij het uploaden van jouw bestanden en/of verslag.