Door verder te gaan accepteer je het privacybeleid van Avaaz. Hierin leggen we uit hoe we je gegevens beschermen en gebruiken.
Ik snap het
Oké
OPEN BRIEF     RUIMTELIJKE ORDENING MOET ANDERS

OPEN BRIEF RUIMTELIJKE ORDENING MOET ANDERS

1 hebben getekend. Op naar de
50 Ondertekenaars

Sluit

Je handtekening bevestigen

Avaaz.org beschermt je privacy en houdt je op de hoogte van deze en andere campagnes.
Deze petitie is gecreëerd door Marcel B. en geeft niet per se de standpunten van de Avaaz-gemeenschap weer.
Marcel B.
heeft deze petitie aangemaakt voor
COLLEGE BURGEMEESTER EN SCHEPENEN HOEILAART
OPEN BRIEF AAN HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN SCHEPENEN TE HOEILAART
Sedert 2000, neemt de bevolking in Hoeilaart stelselmatig toe. Met een bevolkingsgroei van 16 % in de laatste twee decennia is de bevolkingstoename in Hoeilaart het dubbele van buurgemeente Overijse en meer dan in Tervuren. Als we rekening houden met het feit dat de helft van de totale oppervlakte in Hoeilaart wordt ingenomen door het Zoniënwoud bereiken we een bevolkingsdichtheid die bij de hoogste ligt in Vlaanderen. De laatste jaren schieten de appartementen in de dorpskern als paddenstoelen uit de grond. De gevolgen op de omgeving en samenleving zijn niet te miskennen. Het autoverkeer tijdens de spitsuren is sterk toegenomen, de straten staan vol met geparkeerde auto’s, de crèches en scholen kunnen aan de toegenomen vraag niet voldoen, de diensten- en medische zorgsector botst op haar limieten. Het wordt nog erger wanneer in 2016 de projectgebieden in het RUP Kern worden vastgelegd. Op dat moment wordt het startschot gegeven van een niuwe golf van  “appartementisering” in Hoeilaart. Verschillende immobiliënspelers zoals IMMOGRADA, AURA, STRACO, BRODY, MATEXI, ODEBRECHT enz …werpen zich op deze projectgebieden en op het ruimere RUP Kern. In Hoeilaart werd gekozen voor een  beleid van ruimtelijke ordening waar projectontwikkelaars in het kader van de RUP-voorschriften allerlei plannen maken en bouwen. In het totaal gaat het over meer dan 200 appartementen. Deze plannen missen vaak draagkracht omdat de rechtstreeks betrokkenen en de burger er bij aanvang niet bij betrokken worden. Andere gemeenten doen het wel via burgerparticipatie. Grote bouwprojecten kunnen wel degelijk ontwikkeld worden met respect voor de buurt, als er voldoende naar de inwoners wordt geluisterd. Dat blijkt uit een bouwproject van 160 woningen op een groen terrein in het midden van Haasrode, Oud-Heverlee. “Over smaak en kleur kan je misschien niet twisten, maar over kwaliteit kan je wel spreken”, zegt de betrokken architect, nu de plannen rond zijn.  Dat is duidelijk niet de manier waarop de dorpskernvernieuwing in Hoeilaart wordt aangepakt. De vraag kan gesteld worden of deze manier gedeeld wordt door een meerderheid van de bevolking. In elk geval niet door de beweging “Hoeilaart een dorp, geen stad”. En ook niet door sommigen die het anders voorhebben met de toekomst van Hoeilaart. Het projectgebied A en D sukkelt al jaren van de ene betwisting naar de andere. Projectgebied C heeft geleid tot meer dan 120 bezwaren, twee openbare “betogingen” en een petitie van 150 handtekeningen. En wat staat ons nog allemaal te wachten ? Eminente experten en academici begaan met ruimtelijke ordening en de Vlaamse Bouwmeester vinden dat een duurzame en leefbare ontwikkeling van de dorpskernen niet exclusief kan overgelaten worden aan de projectontwikkelaars. Ook is het belangrijk voldoende oog te hebben voor sociale woningbouw en te zorgen dat deze harmonieus wordt geïntegreerd in de dorpskernvernieuwing. Zij vinden ook dat voor grotere projecten de burgerparticipatie van bij de aanvang de beste optie is om tot een kwaliteitsvolle en gedragen ruimtelijke ordening te komen en vragen aan de Vlaamse Overheid om hier een beter juridisch kader voor te maken.
Deze Open Brief geeft aan éénieder de gelegenheid om “NEEN” te zeggen  tegen de ongebreidelde “appartementisering” en verdere verstedelijking van Hoeilaart en bij uitbreiding de Vlaamse Rand. En“JA” te zeggen tegen een duurzame dorpskernontwikkeling waarbij de identiteit en de leefbaarheid van het dorp voorop staan en de stem van de burgers wordt gehoord.   Als U geachte lezer met de inhoud van deze brief akkoord gaat laat het ons dan weten. Surf dan naar "www.avaaz.Open Brief" om uw “JA” te bevestigen.
Voor de werkgroep “Hoeilaart een dorp, geen stad”   Jan Montreuil – V.U.
Gepost (Laatst bijgewerkt )
Dit als ongepast melden
Er is een fout opgetreden bij het uploaden van jouw bestanden en/of verslag.