Door verder te gaan accepteer je het privacybeleid van Avaaz. Hierin leggen we uit hoe we je gegevens beschermen en gebruiken.
Ik snap het
Oké
LOCATIE DETENTIEHUIS KORTRIJK ZORGT VOOR ONGENOEGEN

1 hebben getekend. Op naar de
50 Ondertekenaars

Sluit

Je handtekening bevestigen

Avaaz.org beschermt je privacy en houdt je op de hoogte van deze en andere campagnes.
Deze petitie is gecreëerd door Buurtcomité T. en geeft niet per se de standpunten van de Avaaz-gemeenschap weer.
Buurtcomité T.
heeft deze petitie aangemaakt voor
De inwoners van Kortrijk
Geen detentiecentrum in Lichtendal Petitie graag ondertekenen tegen 24/10/2021
Via de media hebben we kennis genomen van de plannen om op Hoog Kortrijk (vroegere site Lichtendal) een gesloten detentiecentrum te openen. Als burgers willen we via deze petitie ons standpunt bekend maken, waarbij we overtuigd zijn dat er rekening zal mee gehouden worden. Onze argumenten tegen de opening van dergelijk centrum, zal u hierbij vinden.
Het Kortrijkse stadsbestuur predikt sinds haar aantreden de ‘ open communicatie met de burger’ over belangrijke zaken (‘Kortrijk spreekt’). In dit dossier werd echter geen enkele vorm van overleg gepleegd. Erger nog: er blijft enkel het gevoel over van een volledig ‘ fait accompli’ .
Er rijzen grote vragen over de veiligheid in de buurt . Ofwel is het een gevangenis (met hoog opgetrokken muren), ofwel is het geen gevangenis, met alle gevolgen van dien. De veiligheid voor de buurt lijkt ons in dit laatste geval geenszins gewaarborgd. ·
Wat met de bezoekers die delinquenten komen bezoeken ?
Kortrijk predikt onder meer via het netwerk ‘Save’ de maximale veiligheid van buurten. De komst van een delinquentencentrum staat haaks op die bewering.
Kortrijk wil uitgerekend in dezelfde buurt een ‘groene zone’ aanleggen waar buurtbewoners optimaal kunnen genieten van rust. De komst van een deliquentencentrum ondergraaft volkomen dit ecologische concept.
Dagelijks komen duizenden scholieren (peuters zowel als tieners) en studenten (hogeschool en universiteit) hier voorbij. Een vrije studentenomgeving creëren strookt bepaald niet met het concept van een gesloten centrum. Quid ook met de bewoners en of werknemers van belangrijke sociale instellingen als De Hoge Kouter of de Achtkanter (Ubuntu)? De recente ‘lockdown’ van Vives (via één losgeslagen iemand) toont aan dat met dergelijke zaken best niet los wordt omgesprongen.
Delinquenten (en al zeker drugscriminelen) blijven delinquenten en verhogen het risico op tumult en een onveiligheidsgevoel bij de burger.
De hele residentiële buurt dreigt in één klap aan waarde (ook vastgoedwaarde) te verliezen.
De veiligheid van een delinquentencentrum kan nooit 100 procent worden gewaarborgd .
De parkeer- en verkeersoverlast in de hele buurt is nu al ‘totaal’.
Waarom moet elk nieuw initiatief kost wat kost altijd op Hoog Kortrijk doorgeduwd worden?
Kortrijk heeft op geen enkele wijze een traditie met gevangenissen .
Als er camera’s geplaatst worden om en rond het centrum, betekent dit ook een ernstige inbreuk op de GDPR-regels voor iedereen die er voorbijkomt.
Graag willen we ook mogelijke alternatieven voorstellen. Gezien de vroegere legerkazernes in heel Vlaanderen zo goed als leeg staan, zich niet bevinden in een aangename en aantrekkelijke woonomgeving en per definitie al beveiligd zijn, lijkt het ons aangewezen om deze denkpiste in overweging te nemen.  Rond Kortrijk, en meer bepaald langs de niet bevolkte invalswegen, staan panden te verkommeren. Wij vragen u daarom met aandrang om aan onze bedenkingen tegemoet te komen in de geest van een ‘behoorlijk openbaar bestuur’, een bestuur dat rekening houdt met de gemotiveerde mening van zijn burgers.
Gepost (Laatst bijgewerkt )
Dit als ongepast melden
Er is een fout opgetreden bij het uploaden van jouw bestanden en/of verslag.