Door verder te gaan accepteer je het privacybeleid van Avaaz. Hierin leggen we uit hoe we je gegevens beschermen en gebruiken.
Ik snap het
Schaf de reclame af op de ramen van de bussen en trams van De Lijn

1 hebben getekend. Op naar de
50 Ondertekenaars

Sluit

Je handtekening bevestigen

Avaaz.org beschermt je privacy en houdt je op de hoogte van deze en andere campagnes.
Deze petitie is gecreëerd door stijn T. en geeft niet per se de standpunten van de Avaaz-gemeenschap weer.
stijn T.
heeft deze petitie aangemaakt voor
De Vlaamse Regering
Vorige week raakte bekend dat De Lijn een kwart van haar reizigers verloor in vergelijking met 2019. Terwijl CEO Ann Schoubs beloofde om 'voortaan te luisteren naar de reiziger'. De reclame op de ramen afschaffen zou een goed begin kunnen zijn. Een uitstekend zicht hebben is een recht dat overal gegarandeerd is, behalve in Vlaanderen. Het Vlaams Parlement weigert over dit pestgedrag te praten. Niemand ligt er wakker van, beweren ze deze week in Knack. Tenzij we 15.000 handtekeningen inzamelen om een verzoekschrift in te dienen. Dan moeten ze verplicht luisteren naar de gebruiker van het openbaar vervoer.

Geachte mevrouw Liesbeth Homans,
Beste parlementsleden,

Ik heb een verzoek: ik zou graag naar buiten willen kijken in een tram of een bus. Zou u daarom kunnen verbieden dat De Lijn nog langer reclame op de ruiten plakt? Het is nu tien jaar geleden dat uw voorgangers reclame op de ramen toelieten. Voortaan hoefden ramen van trams en bussen geen ‘uitstekend uitzicht meer te bieden aan de reizigers’. Zoals nochtans in artikel 38 van een besluit van de Vlaamse regering van 14 mei 2004 gestipuleerd stond. Tien jaar later zijn er alleen verliezers, behalve de aandeelhouders van Dafalgan. Er is onderzoek naar gedaan in Groot-Brittannië: bijna de helft van de reizigers mokt over hoofdpijn of draaierigheid. De Britten zijn een verwarder volk dan de Vlamingen, dat is waar. Maar tot nader order hebben ze ook twee gaten in hun neus: zo verschillend zijn ze ook weer niet.

Voor de poen hoeft u het zeker niet te doen. De ramen van de trams herstellen kost elke keer bijzonder veel geld. Het valt me ook op dat vooral de Vlaamse overheid, de VRT en De Lijn adverteren op de ramen. Met andere woorden: u investeert met geld van de belastingbetaler in reclame om ons, openbaarvervoergebruikers, het zicht te benemen en hoofdpijn te bezorgen. Mevrouw Homans, beste parlementsleden, ik neem aan dat jullie pesten streng veroordelen. Mag ik dan ook dringend verzoeken om jullie eigen pestgedrag te staken? O ja, nog iets: ik zou mijn verzoekschrift graag komen toelichten in het Vlaams Parlement.

Met vriendelijke groet, Stijn Tormans
Gepost (Laatst bijgewerkt )
Dit als ongepast melden
Er is een fout opgetreden bij het uploaden van jouw bestanden en/of verslag.