Door verder te gaan accepteer je het privacybeleid van Avaaz. Hierin leggen we uit hoe we je gegevens beschermen en gebruiken.
Ik snap het
Een gezonde schoolmaaltijd voor elk kind op elke school

1 hebben getekend. Op naar de
50 Ondertekenaars

Sluit

Je handtekening bevestigen

Avaaz.org beschermt je privacy en houdt je op de hoogte van deze en andere campagnes.
Deze petitie is gecreëerd door BuyBetterFood en geeft niet per se de standpunten van de Avaaz-gemeenschap weer.
BuyBetterFood
heeft deze petitie aangemaakt voor
Aan EU-commissaris voor gezondheid en voedselveiligheid, Stella Kyriakides, en de EU-lidstaten

Een kwart van alle kinderen in de EU loopt het risico op armoede of sociale uitsluiting. Honger verhindert onze kinderen te leren en een gezond en gelukkig leven te leiden. We moeten ervoor zorgen dat geen enkel kind in de EU achterblijft - zeker nu de torenhoge inflatie de situatie nog verergert.

Op dit moment werkt de Europese Commissie aan een nieuwe regelgeving rond voeding op school en aan de ‘van boer tot bord’-strategie. Wij eisen dat elk kind - op elke school in de EU - recht heeft op een gezonde, duurzaam geproduceerde schoollunch en dat alle leerlingen leren wat evenwichtige voeding is. De financiering kan op nationaal of lokaal niveau worden aangepast.

Het is ongelooflijk belangrijk dat kinderen aan het leven beginnen met goed eten en een basis aan voedseleducatie: de obesitas onder kinderen in de EU neemt alarmerend toe en tegelijkertijd neemt de armoede toe. Het eten op school kan voor veel kinderen in de EU meer dan 50% van hun dagelijkse voedselinname uitmaken, maar niet alle scholen zijn verplicht een schoollunch te voorzien.

Geen enkel kind zou met een lege maag op school moeten zitten of gedwongen worden te leven van junkfood. Geld van de belastingbetaler moet worden besteed aan gezonde voeding op school die bijdraagt aan een betere volksgezondheid.

Eis nu actie.

Aan EU-commissaris voor gezondheid en voedselveiligheid, Stella Kyriakides , en de EU-lidstaten die verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van de EU-strategie ‘van boer tot bord’:

"Wij dringen er bij u op aan om gezonde schoolmaaltijden en voedingseducatie voor elk kind in elke school in de EU af te dwingen, als minimumnorm voor de EU-strategie "van boer tot bord" en voor de handhaving van de Europese kindergarantie. Elk kind heeft recht op evenwichtige voeding voor een gezonde ontwikkeling en om zich in de klas te kunnen concentreren. Gezonde schoolmaaltijden zijn goed voor mens en planeet. In combinatie met voedingseducatie kunnen schoolkinderen leren gezond eten en koken - en tegelijk verantwoord leren omgaan met voedsel."

Elk bord heeft een grote impact!

Relevante links:
  1. Public Procurement of Food for Health. Technical Report on the school setting. Joint Publication of the Maltese Presidency and the European Union, 2017.Online: https://linkscommunity.org/assets/PDFs/maltese-presidency-and-eu-public-procurement-of-food-for-health_technical-report-on-the-school-setting-(2017).pdf
  2. The EU Farm to Fork strategy . Online: https://food.ec.europa.eu/system/files/2020-05/f2f_action-plan_2020_strategy-info_en.pdf
  3. Under the European Child Guarantee (2021), "it is recommended to Member States" to provide a.o. "at least one healthy meal each school day" (...) free of charge and readily available to children in need". Online: https://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=1428&langId=en
  4. Provision of school meals across the EU. An overview of rationales, evidence, facilitators and barriers (European Commission, 2021). Online: https://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=738&langId=en&pubId=8422&furtherPubs=yes
  5. WHO European Regional Obesity Report 2022 (3/2022). Online: https://www.who.int/europe/news/item/03-05-2022-new-who-report--europe-can-reverse-its-obesity--epidemic
  6. SchoolFood4Change – the largest EU project on EU school meals and food education. Online: https://schoolfood4change.eu/
  7. European Buy Better Food Campaign (BBF): Online: https://iclei-europe.org/topics/food/buy-better-food/
  8. Image: (andreonegin | Shutterstock)
Gepost (Laatst bijgewerkt )
Dit als ongepast melden
Er is een fout opgetreden bij het uploaden van jouw bestanden en/of verslag.