Door verder te gaan accepteer je het privacybeleid van Avaaz. Hierin leggen we uit hoe we je gegevens beschermen en gebruiken.
Ik snap het
Oké
Geen armoedebeleid zonder ervaringsdeskundigheid!

1 hebben getekend. Op naar de
50 Ondertekenaars

Sluit

Je handtekening bevestigen

Avaaz.org beschermt je privacy en houdt je op de hoogte van deze en andere campagnes.
Deze petitie is gecreëerd door VZW D. en geeft niet per se de standpunten van de Avaaz-gemeenschap weer.
VZW D.
heeft deze petitie aangemaakt voor
Kabinet van minister Weyts
Het armoededecreet van 21 maart 2003 stelt participatie van de doelgroep centraal in armoedebestrijding. De Link vzw wordt erkend voor de coördinatie en ondersteuning van de opleiding en de inzet van ‘Ervaringsdeskundigen in Armoede en Sociale uitsluiting’. Deze decretale taak komt nu in het gedrang.

De professionele inzet van opgeleide ervaringsdeskundigen, in dienstverlening en beleid, vormt een brug tussen de leefwereld van mensen in kansarmoede en institutionele kaders. Dit vereist een dynamische dialoog en intense samenwerking op de werkvloer. 20 jaar geleden heeft De Link vzw een methodiek ontwikkeld voor het opleiden en professioneel inschakelen van mensen, die opgroeiden in kansarmoede. Deze opleidingsmethodiek werd geïmplementeerd in het regulier volwassenenonderwijs en aangeboden in vijf Centra voor Volwassenenonderwijs. In de opleiding gaat veel aandacht naar leren werken in gelijkwaardige dialoog. Daarnaast leren mensen, aan de hand van maatschappelijke en psychologische modellen, drempels en stimulansen in hun groeipad duiden. Daarom wordt steeds in tandem lesgegeven en is er individuele procesbegeleiding. De Link vzw ontving subsidies vanuit het ministerie van onderwijs om de opleiding te coördineren en ondersteunen.

Vanuit het kabinet van Minister Ben Weyts kregen wij, totaal onverwacht, de mededeling dat men de omkadering van de opleiding niet langer wil financieren. De minister heeft hiervoor het rapport van een door hem zelf bestelde audit niet eens afgewacht en ook geen rekening gehouden met een eerder rapport van inspectie. De opleiding wordt gewoon plotsklaps, zonder enig overleg, op de helling gezet. Dit is het begin van het einde van de professionele inzet van ervaringsdeskundigen in armoede en sociale uitsluiting in armoedebestrijding.

Teken deze petitie om onze strijd voor de opleiding kracht bij te zetten!

Gepost (Laatst bijgewerkt )
Dit als ongepast melden
Er is een fout opgetreden bij het uploaden van jouw bestanden en/of verslag.