Door verder te gaan accepteer je het privacybeleid van Avaaz. Hierin leggen we uit hoe we je gegevens beschermen en gebruiken.
Ik snap het
Oké
Geen woningbouw in Goffertpark.

1 hebben getekend. Op naar de
50 Ondertekenaars

Sluit

Je handtekening bevestigen

Avaaz.org beschermt je privacy en houdt je op de hoogte van deze en andere campagnes.
Deze petitie is gecreëerd door Hans J. en geeft niet per se de standpunten van de Avaaz-gemeenschap weer.
Hans J.
heeft deze petitie aangemaakt voor
Gemeenteraad Nijmegen
Zoals afgelopen tijd in verschillende media al was te lezen: NEC een grootschalig vernieuwingsplan voor het Goffertstadion. De bouw van 200 tot 250 appartementen moet NEC financieel levensvatbaar maken. Verder moet het stadion worden uitgebreid met o.a. bedrijven en maatschappelijke instellingen.

,,Om het stadion te kunnen kopen, hebben we vastgoedontwikkeling nodig”, zei Wilco van Schaik, algemeen directeur NEC, in de talkshow “Stadsgesprekken in LUX”. “200 à 250 appartementen voor studenten en expats. Alles in de cirkel van het bestemmingsplan. We gaan het park niet in.”

Uit de recentelijk gepresenteerde plannen blijkt echter al dat deze beloften niet nagekomen worden. De kadastrale bouwgrens van het stadion wordt in de huidige plannen al overschreden (https://www.gelderlander.nl/nijmegen-e-o/nec-krijgt-langer-de-tijd-voor-metamorfose-van-de-goffert-die-de-club-moet-redden~a1fb226d/).

Investeerder Marcel Boekhoorn zou naar verluidt geld in het project willen steken, maar het liefst als er een ruimere uitbreiding mogelijk is. “Een heel nieuwe wijk creëren rondom De Goffert is voor ons allemaal een droom.” (https://www.gelderlander.nl/nec/nec-vreest-gevolgen-als-stadionplannen-niet-doorgaan-boekhoorn-gaat-ons-niet-continu-helpen~af8b8cce/).

Hieruit blijk meteen de werkelijke toekomstplannen van NEC. Deze reiken veel verder dan alleen bouw binnen de huidige bouwgrens. Een complete woonwijk in het Goffertpark. Moeten we dat willen?

Recentelijk was in de Gelderlander te lezen dat verschillende partijen in de Nijmeegse gemeenteraad positief staan tegenover de plannen die NEC gepresenteerd heeft voor de verbouwing van het Goffertstadion, inclusief 200 appartementen. De politieke partijen zijn “bijgepraat” door NEC en volgens de Gelderlander beschouwen de verschillende partijen de plannen als een win-winsituatie voor NEC en de stad. “Er komen met deze plannen sociale huurwoningen bij, en woningen voor studenten en expats”, zegt Marjolijn Mijling (CDA). “Dat levert NEC vaste inkomsten op die ze bij verkoop van woningen niet zouden hebben. De club doet alles aan om financieel zelfstandiger te worden én zorgt voor extra woningen. Daarom moeten we NEC tegemoet komen als gemeente. NEC is best reëel en is bereid te betalen voor het stadion wat het waard is.” “NEC is van maatschappelijk belang in de stad, vindt Wendy Grutters (Stadspartij Nijmegen). “De club verbroedert, maar is ook een belangrijke economische factor en een belangrijk visitekaartje voor de stad. Niet zo makkelijk in deze tijd voor een profvoetbalclub om een sluitende begroting te maken. Die is een stuk makkelijker rond te krijgen als je deze koppeling met woning kunt maken.” Ook Mijling benadrukt ook het belang van de club voor de stad. “NEC is een icoon voor de stad, net als de Vereeniging en de Stadsschouwburg dat zijn. We willen ook een topsportstad zijn. Daar moet je dan als gemeente ook in willen investeren.”
De Partij voor de Dieren is niet enthousiast. “Als je als het als voetbalclub nodig hebt om woningcorporatie te spelen, dan is er iets mis met je business case. Natuurlijk willen we dat de club behouden blijft, maar ik kan je nu al op een briefje geven dat dit een enorm negatief effect gaat hebben op het Goffertpark en de natuur daar. Dat is waardevol, oud groen dat waardevol is voor de huidige, dierlijke bewoners. Ik zie een lichtdichte geluidswal om het stadion heen ook niet heel realistisch.” Dat standpunt valt zo niet goed bij D66. “Onze partijen kunnen elkaar vaak vinden op het gebied van natuur en klimaat, maar we hebben in deze stad ook een gigantische wooncrisis”, zegt lijsttrekker Lusanne Bouwmans. “Nu is er een hele belangrijke maatschappelijke organisatie die een plan presenteert waarmee woningen gerealiseerd worden. Dan is het uw plicht om daar serieus naar te kijken in plaats van nu al te zeggen dat je geen enkel plan in die richting steunt.” Paul Eigenhuijsen relativeert de zorgen van Van Doorn: “Deze bebouwing valt binnen de grenzen van hoe groot het stadion ooit geweest is. Het is niet alsof er letterlijk in het park gebouwd wordt.”

Onze huidige B&W en Gemeenteraad keurt misschien alleen woningbouw binnen de bouwgrens toe, maar “als het schaap over de dam is…”. Hiermee staat de weg open voor meer bouw… (zie bijvoorbeeld wat er al eerder is gebeurd: Emancipatiewijk, CWZ en Sanadome. Dat was vroegen ook park/bos). Precedentwerking voor andere (commerciële) groepen om ook in het Goffertpark te bouwen? En wat betekend dit voor de andere parken/natuurgebieden in en rondom Nijmegen? Deze B&W en gemeenteraad zullen aangeven dat ze alleen bouw binnen de bouwgrens (en onder de boomgrens) zullen toestaan, maar wat gaan een volgende B&W en gemeenteraad doen? Er is dan tenslotte al woningbouw etc.

Als jij tegen de plannen bent voor woningbouw in het Goffertpark, onderteken dan deze petitie!
Gepost (Laatst bijgewerkt )
Dit als ongepast melden
Er is een fout opgetreden bij het uploaden van jouw bestanden en/of verslag.