Door verder te gaan accepteer je het privacybeleid van Avaaz. Hierin leggen we uit hoe we je gegevens beschermen en gebruiken.
Ik snap het
Informeer Vlaanderen over alle aspecten van hormonale anticonceptie: het kan levens redden

1 hebben getekend. Op naar de
50 Ondertekenaars

Sluit

Je handtekening bevestigen

Avaaz.org beschermt je privacy en houdt je op de hoogte van deze en andere campagnes.
Deze petitie is gecreëerd door Ans V. en geeft niet per se de standpunten van de Avaaz-gemeenschap weer.
Ans V.
heeft deze petitie aangemaakt voor
het Vlaams Parlement
1 Oktober 2019: Steffi Vansevenant, een jonge, gezonde studente, sterft onverwachts aan een longembolie. De oorzaak? De anticonceptiepil gecombineerd met een genetische stollings aandoening. Slechts 3 maanden later slaat ook de dood van Nina Van der Borght haar omgeving met verstomming. De oorzaak? De plakpil. Beide jonge vrouwen waren zich er niet eens bewust van dat ze hiervoor vatbaar waren.

Het verhaal van Nina en Steffi staat niet alleen. Volgens recent onderzoek van Domus Medica is het risico op een trombose 5 keer groter wanneer je hormonale anticonceptie gebruikt. Concreet betekent dit dat gemiddeld tussen 5 en 12 op 10 000 vrouwen een trombose met als oorzaak hun pil, spiraaltje, of hormonale pleisters krijgt. Wie het geluk heeft om de trombose te overleven, blijft achter met een psychologisch trauma en soms permanente schade.

Al zijn die tragische gebeurtenissen niet onvermijdelijk. Om ervoor te zorgen dat jonge vrouwen nooit meer zoiets hoeven mee te maken vragen wij met deze petitie het Vlaams Parlement om:
  1. Artsen een bloedtest te laten aanbieden aan iedereen die hormonale anticonceptie wil. Op die manier kan men een verhoogd risico door genetische aanleg al opsporen. Dit gebeurt enkel met instemming van de patiënt.
  2. Meer in te zetten op sensibilisering: jonge vrouwen kennen nog te weinig wat de risico’s zijn van hun anticonceptie om een geïnformeerde keuze te maken. Een concrete actie hierbij is het opnemen van dit thema in de leerplannen voor het vak natuurwetenschappen of biologie en een waarschuwing op de verpakking van de anticonceptie te kleven. Denk aan de waarschuwingen op sigarettenpakjes! Laten we de kans dat de bijsluiter niet grondig wordt gelezen niet meenemen in dit verhaal. Daarnaast pleiten wij voor meer correcte en laagdrempelige informatie op de website allesoverseks.be, waarbij eveneens wordt gefocust op de gevaren van hormonale anticonceptie.
  3. Een concreet kader met specifieke richtlijnen voor artsen en apothekers op te stellen, zodat naast de voordelen van hormonale anticonceptie ook de risico’s worden besproken tijdens een consultatie.

Voor alle duidelijkheid: deze petitie zal er in geen geval voor zorgen dat hormonale anticonceptie minder toegankelijk wordt. Wél dat mensen die een verhoogd risico hebben op een trombose en geen hormonale anticonceptie mogen nemen, geïnformeerd zijn over de risico’s die hiermee gepaard gaan. Op die manier hopen we veel jonge vrouwen, hun families, en vrienden, van onnodig en hard leed te besparen.

Meer weten? Klik dan via onderstaande link door naar ons officieel verzoekschrift: https://docs.google.com/document/d/18rynYnOIZXnPn43qovAnCLN9UozyS_i5LVJKlyvUMEQ/edit?usp=sharing

Gepost (Laatst bijgewerkt )
Dit als ongepast melden
Er is een fout opgetreden bij het uploaden van jouw bestanden en/of verslag.