Door verder te gaan accepteer je het privacybeleid van Avaaz. Hierin leggen we uit hoe we je gegevens beschermen en gebruiken.
Ik snap het
Oké
Nieuwe regels m.b.t. de milieustraat van de Gem. Utrechtse Heuvelrug moeten van tafel!

1 hebben getekend. Op naar de
50 Ondertekenaars

Sluit

Je handtekening bevestigen

Avaaz.org beschermt je privacy en houdt je op de hoogte van deze en andere campagnes.
Deze petitie is gecreëerd door Vincent V. en geeft niet per se de standpunten van de Avaaz-gemeenschap weer.
Vincent V.
heeft deze petitie aangemaakt voor
Inwoners van de Gemeente Utrechtse Heuvelrug
Vanaf 1 januari 2021 gaat de milieustraat in Doorn veranderen. Inwoners van de gemeente kunnen alleen nog op afspraak langskomen en mogen nog maar 4x per half jaar afval wegbrengen met een maximum van 2 m3 per keer. De gemeente zegt op haar website dat de milieustraat terug moet naar de basis waar zij voor bedoeld is, te weten:

De milieustraat is bedoeld voor huishoudelijk afval:
  • dat niet meegegeven kan worden aan de inzamelingen aan huis;
  • dat ook niet in verzamelcontainers voor afval kan;
  • dat afkomstig is van huishoudens die afvalstoffenheffing in onze gemeente betalen.

Wij zijn tegen deze maatregel en wel om de volgende redenen:
  • De gemeente stelt ten onrechte dat de milieustraat bedoeld is voor huishoudelijk afval. De milieustraat is juist bedoeld voor afval wat niet  normaal huishoudelijk afval is. Zie ook hoe andere milieustraten hiermee omgaan en de gangbare definities van huishoudelijk afval.
  • De doe-het-zelver die graag zelf zijn verbouwing doet of zijn tuin aanpakt wordt nodeloos op kosten gejaagd door hem te verplichten een bedrijf in te schakelen voor afvalafhandeling. Dit terwijl je al belasting betaalt voor afvalverwerking.
  • Wees blij dat je inwoners zelf hun afval langsbrengen, scheiden en inleveren i.p.v. ergens illegaal dumpen. De gemeente moet afval inzamelen voor haar inwoners juist zo makkelijk mogelijk maken teneinde optimaal grondstoffen te kunnen recyclen.
  • Pak het werkelijke probleem aan: maak het onmogelijk voor bedrijven of mensen die niet in deze gemeente wonen om (gratis) te storten op de milieustraat. Introduceer een digitaal pasjes systeem met weegbrug zodat je zicht krijgt op je afvalstromen.

Voor wie verder wil lezen geven we hieronder een uitgebreide toelichting op elk van onze redenen. We willen de gemeente met zoveel mogelijk handtekeningen laten zien dat haar inwoners niet akkoord zijn met de voorgestelde veranderingen. We zouden het fijn vinden als jij ook je handtekening zet onder deze petitie en hem vervolgens zoveel mogelijk deelt met andere mensen uit de gemeente, zodat hopelijk deze maatregel zo snel mogelijk weer van tafel gaat!

Uitgebreide toelichting

De milieustraat is juist bedoeld voor afval wat niet normaal huishoudelijk afval is.
De gemeente stelt dat de milieustraat in de basis bedoeld is voor huishoudelijk afval. Wij vinden juist dat de milieustraat bedoeld is voor al het afval wat niet onder het normale huishoudelijk afval valt. Precies het tegenovergestelde dus. Zijn we gek? Nee hoor, want als je googled op ‘wat is huishoudelijk afval’ dan zul je zien dat onze mening gemeengoed is.

Volgens de definitie van wikipedia is huishoudelijk afval:   een verzamelnaam voor het afval dat ontstaat bij het voeren van een particulier huishouden.’  Je moet dan denken aan plastic verpakkingen, etensresten, papier, karton, glas, textiel, etc. Al het reguliere afval dus wat tijdens het voeren van een huishouden ontstaat. Anders gezegd: voor huishoudelijk afval heb je geen  milieustraat nodig, dit is immers afval dat normaliter gewoon in de afvalbakken (rolcontainers of verzamelcontainers) bij je huis past.

En je kapotte wasmachine dan? Of je oude matras? Of die dode heg die je er zelf hebt uitgehaald? Dat is geen huishoudelijk afval, lees maar (wederom Wikipedia):

‘Tot het huishoudelijk afval wordt niet gerekend:
Bedrijfs- en industrieel afval: afval dat bedrijven produceren in de loop van hun productieprocesBouw- en sloopafval: Afval dat vrijkomt bij het (ver)bouwen of slopen van gebouwen.Grof vuil: meubels, bedden, koelkasten, wasmachines etc. die afgedaan hebben: eigenlijk alles wat niet redelijkerwijze in één vuilniszak past.’

En zo te lezen op de website van de gemeente zijn ze het met deze definitie eens want ‘De milieustraat is niet bedoeld voor verbouwingen van uw huis of de herinrichting van uw tuin.’

We proberen even de logica te doorgronden. Volgens de gemeente is de milieustraat uitsluitend bedoeld voor huishoudelijk   afval  dat NIET in de rolcontainers of verzamelcontainers past. Maar wat voor afval is dat dan als daar niet bouw/sloop afval of grof vuil zoals meubels, apparaten etc bij zit? Is dat die ene grote doos van je veels te grote flatscreen TV die niet lekker in de rolcontainer past? Is daar de milieustraat dan voor bedoeld? En moet je daarvoor dan een afspraak maken om te komen storten?

Nee natuurlijk niet! De milieustraat is juist bedoeld voor al het afval dat NIET tot huishoudelijk afval gerekend wordt: bouw en sloopafval, je kapotte wasmachine, de kaalgevroten buxushaag, stoeptegels van je terras, etc. Dat is afval wat niet in de afvalcontainers past en waarvoor een gemeente een milieustraat heeft en waarvoor haar inwoners onder meer belasting betalen om het weg te kunnen brengen. Ook andere gemeenten denken daar zo over. Google maar eens op ‘wat breng ik naar de milieustraat?’ en je zult een boel andere websites van milieustraten zien waar helder wordt uitgelegd dat de milieustraat WEL bedoeld is voor bouw/sloopafval, grof vuil, etc etc. We citeren de eerste website die we aanklikken (OMRIN):

Met de volgende soorten afval kunt u terecht bij een milieustraat:
asbest (en asbestgelijkend materiaal, EPS (piepschuim-verpakkingen), bouw- en sloopafval, dakleer, gipsplaat/-blokken, glas, grof huishoudelijk afval, grof snoeiafval, grond, hout, klein chemisch afval (KCA), AEEA (Afgedankte Elektrische en Elektronische Apparatuur), metaal, papier, puin, textiel en tapijten. Kijk voor meer informatie in de afvalwijzer.
Huishoudelijk afval en groente-, fruit- en tuinafval kunnen niet bij de milieustraat worden gebracht. Dit dient u via uw Sortibak en Biobak aan te bieden en wordt bij u thuis opgehaald.

Kijk dat is heldere taal: huishoudelijk afval in de afvalbakken en dat wordt opgehaald, niet-huishoudelijk afval zelf wegbrengen naar de milieustraat. Voor de goede orde: met niet huishoudelijk afval bedoelen we geen bedrijfsafval! Hierover later meer.

Volgens de gemeente is ‘het afvoeren van bouw- en sloopafval in principe onderdeel van de kosten van de verbouwing en hoort niet ten laste van andere inwoners te komen. Dit afval kunt u laten afvoeren via een commercieel afvalbedrijf.’ Voor grote verbouwingen die gedaan worden door commerciele bedrijven onderschrijven wij deze stelling. Die bedrijven moeten in hun offerte ook de prijs voor verwerking van het afval meenemen.

Maar er zijn ook veel doe-het-zelvers die om verschillende redenen, bijvoorbeeld kostenbesparing, besluiten hun verbouwing zelf uit te voeren of die zelf de tuin willen aanpakken. Met de nieuwe maatregelen zadel je deze doe-het-zelvers op met extra kosten aangezien zij of een container moeten huren of het afval moeten wegbrengen naar een commerciele afvalverwerker. En dit terwijl de milieustraat juist bedoeld is voor dit soort afval en de inwoner ook belasting betaalt om dit soort afval te (laten) verwerken.

Wees blij dat inwoners hun afval zelf langsbrengen, scheiden en inleveren i.p.v. ergens illegaal dumpen
De milieustraat is toch een fantastisch concept, koester het! Je inwoners komen zelf hun grof vuil of bouwafval langsbrengen en scheiden het ook nog eens ter plekke voor je. Met deze nieuwe maatregelen kun je erop wachten dat mensen hun afval illegaal ergens in het bos gaan dumpen en daar zit niemand op te wachten.

De overheid moet zich richten op een circulaire economie: een belangrijk aspect daarvan is het recyclen van afval zodat het hergebruikt kan worden. Afval is een grondstof in plaats van…uhh…afval. Om dit te bereiken zul je het inzamelen van afval zo makkelijk mogelijk moeten maken voor de burger en dus niet allerlei maatregelen moeten nemen om het juist moeilijker te maken.

Levert al dat afval overigens ook niet wat geld op? Het zal vast niet kostendekkend zijn, maar daarom is het bij uitstek een overheidstaak.

Voor welk probleem zijn deze maatregelen eigenlijk een oplossing? Zijn de inwoners van de gemeente zoveel aan het verbouwen en tuinieren dat de milieustraat het niet meer aankan? Of is er wat anders aan de hand? De teksten van de gemeente doen vermoeden dat er regelmatig mensen van buiten de gemeente en/of bedrijven afval komen storten bij de milieustraat. We roepen de gemeente op om daar dan beleid op te maken in plaats van met een schot hagel iedereen te treffen.

Geef bijvoorbeeld elk adres in de gemeente een digitale stortingspas waarmee ze via een poort met weegbrug toegang kunnen krijgen tot de milieustraat. Hiermee maak je het moeilijker voor mensen van buiten de gemeente of bedrijven om zo even de milieustraat op rijden en hun afval te storten. Tevens krijg je dan inzicht in hoeveel afval een gemiddeld gezin nou stort in een jaar. En je ziet dan ook gelijk als iemand heel vaak afval komt storten en zou dan bijvoorbeeld eens een gesprekje aan kunnen gaan waar al dat afval vandaan komt. Overigens doen vele andere gemeenten het op deze manier, dus kijk daar eens rond hoe ze het hebben opgelost.

Op dit moment heeft de gemeente echter geen enkel inzicht in wie afval komt brengen of hoeveel iemand (jaarlijks) komt brengen, maar maakt ze wel regelgeving gebaseerd op de aanname dat het teveel is. Verzamel eerst je informatie en ga dan pas beslissingen nemen. Onze verwachting is dat het met dat afval van de inwoners van de gemeente best mee zal vallen.

Tot slot moet het effect van Corona en thuiszitten in deze niet onderschat worden.

Oproep
Ben je het ook niet eens met deze nieuwe regels? Zet dan je handtekening onder deze petitie en deel de petitie met andere mensen die je kent!
Gepost (Laatst bijgewerkt )
Dit als ongepast melden
Er is een fout opgetreden bij het uploaden van jouw bestanden en/of verslag.