Door verder te gaan accepteer je het privacybeleid van Avaaz. Hierin leggen we uit hoe we je gegevens beschermen en gebruiken.
Ik snap het
Oké
Pleidooi voor gelijkwaardige coronamaatregelen voor het deeltijds kunstonderwijs.

1 hebben getekend. Op naar de
50 Ondertekenaars

Sluit

Je handtekening bevestigen

Avaaz.org beschermt je privacy en houdt je op de hoogte van deze en andere campagnes.
Deze petitie is gecreëerd door kunstacademie E. en geeft niet per se de standpunten van de Avaaz-gemeenschap weer.
kunstacademie E.
heeft deze petitie aangemaakt voor
Ministerie van Onderwijs
Leerkrachten van de kunstacademie Eeklo (deeltijds  kunstonderwijs) uiten hun verbazing: het  volwassenenonderwijs mag nog steeds 10 leerlingen per les ontvangen, terwijl het DKO enkel 1- op-1 contactmomenten mag organiseren voor alle leerlingen ouder dan 12 jaar. Waarom geen gelijkwaardige aanpak in alle onderwijsvelden? En waarom worden enkel bij ons de lang overwogen draaiboeken aan de kant  geschoven? Is een deeltijdse kunstopleiding dan minder ‘noodzakelijk’ of minder  ‘essentieel’?

Door de stijgende coronacijfers zagen alle leerkrachten en leerlingen in het deeltijds kunstonderwijs de bui reeds hangen: na de verlengde herfstvakantie zouden we schakelen naar code rood. Dit houdt in dat maximum 4 leerlingen de les mogen bijwonen. Iedereen nam de nodige maatregelen en klasgroepen werden opnieuw verdeeld. Een complexe puzzel maar vol goesting en gedrevenheid werd die gelegd. Ook wij, leerkrachten DKO, willen net als alle andere sectoren de coronacijfers zien dalen. Samen staan we sterk! Ondanks deze nieuwe maatregel konden leerlingen van het DKO, zij het in beperkte mate, toch nog fysiek aanwezig zijn in de academie.
Tot enkele dagen geleden bleek dat er nog méér kleuren bestaan om deze tweede golf de baas te kunnen. We hadden weet van geel, oranje en rood, de kleurencirkel is ons goed bekend. Maar groot was onze verbazing toen we op 9 november vernamen dat we na de herfstvakantie moeten schakelen naar donkerrood .

Het nieuws kwam als een complete verrassing. Concreet betekent dit namelijk dat er maximum 1 leerling aanwezig mag zijn in een klas of atelier en dat afstandsonderwijs of 1- op-1 contactmomenten de norm worden.
We hebben respect voor deze beslissing. Maar toch, beste Minister van onderwijs, moeten er ons twee dingen van het hart:

Ten eerste zijn we verbaasd dat er binnen het volwassenenonderwijs totaal andere regels gelden. Het is onbegrijpelijk dat men daar wél mag blijven werken met 10 leerlingen per klasgroep terwijl wij alle leerlingen (op één na) letterlijk naar huis moeten sturen. Na de lockdown in het voorjaar botsen de leerlingen opnieuw op een hiaat in hun opleiding, dit ondanks de gemaakte beloftes en de bestaande draaiboeken die er kwamen na het evalueren van de lockdown vorig schooljaar. Vraag is of ze volgend jaar nog even gemotiveerd zullen zijn om hun naschoolse opleiding voort te zetten na deze nieuwe ontgoocheling. Luidop hopen we dat er voor hen ditmaal wel een financiële tegemoetkoming komt, zeker gezien het moment in het schooljaar waarop deze nieuwe lockdown valt.

Ten tweede vragen wij ons af of hoe we op deze manier kwalitatief kunstonderwijs kunnen aanbieden. Tenzij u ons natuurlijk kunt vertellen hoe u tot mooi samenspel komt voor een camera of hoe u een beeld kan kappen in 2D? Onze opleidingen zijn per definitie praktijkgericht en niet louter in cursussen neer te schrijven en bijgevolg is het fysiek aanwezig zijn in onze academie van onschatbare waarde. Het biedt een garantie voor waardevol kunstonderwijs. De infrastructuur van een academie, het samen werken en spelen, de (persoonlijke) dialoog en de praktische begeleiding en
bijsturing van leerlingen vormen immers de hoeksteen van het kunstonderwijs.

Want die leerlingen, die zijn met véél, mijnheer de minister. In Vlaanderen volgen jaarlijks meer dan 210.000 leerlingen tussen 6 en 106 jaar deeltijds kunstonderwijs. Na een drukke school- of werkdag stromen ze toe, 2 tot 10 uur per week. Ze komen om zich te vervolmaken, te groeien. Nieuwsgierig onderzoeken ze hoe kunst hun kijk op de wereld kan veranderen. En in het beste geval die van anderen.

Kunstonderwijs draagt bij tot persoonlijke ontplooiing, maatschappelijke reflectie en engagement, voor jonge én oudere mensen. We begrijpen niet waarom hen het recht op onderwijs wordt ontzegd? Want dat zijn en blijven we in hart en nieren: onderwijs, geen vrijblijvende vrijetijdsbesteding.

Daarom deze oproep aan de beleidsmakers: of we, net als onze collega’s uit het volwassenenonderwijs, terug mogen lesgeven en werken in code rood?

Laat ons terug samen werken met vier in een ruimte, op veilige afstand van elkaar. Op die manier kunnen meer leerlingen terug genieten van kwalitatief kunstonderwijs.

Het is in deze moeilijke tijden bovendien een goed vaccin tegen alle eenzaamheid en ellende die het coronavirus met zich meebrengt.

Uitkijkend naar rood, oranje, geel en ooit weer groen! Groet.

Leerkrachten DKO KA! Eeklo – Beeld/Muziek/Woord
Gepost (Laatst bijgewerkt )
Dit als ongepast melden
Er is een fout opgetreden bij het uploaden van jouw bestanden en/of verslag.