Door verder te gaan accepteer je het privacybeleid van Avaaz. Hierin leggen we uit hoe we je gegevens beschermen en gebruiken.
Ik snap het
Oké
Neurostimulator voor uitbehandelde pijnpatiënten, stop de discriminatie!

1 hebben getekend. Op naar de
50 Ondertekenaars

Sluit

Je handtekening bevestigen

Avaaz.org beschermt je privacy en houdt je op de hoogte van deze en andere campagnes.
Deze petitie is gecreëerd door J B. en geeft niet per se de standpunten van de Avaaz-gemeenschap weer.
J B.
heeft deze petitie aangemaakt voor
Federale overheid - minister van volksgezondheid
Een neurostimulator is een batterij met
elektroden die chirurgisch geplaatst wordt in het lichaam voor het behandelen
voor chronische zenuwpijn, bij patiënten die geen of onvoldoende effect hebben van meer conservatieve pijnbehandelingen na een multidisciplinair traject in een pijnkliniek.

Sinds begin 2018 verstrengde Minister De Block de terugbetalingsvoorwaarden voor deze neurostimulators fors zodat veel minder patiënten in aanmerking komen om een neurostimulator te testen gedurende enkele proefweken en dus ook terugbetaling te krijgen bij een definitieve plaatsing van het implantaat.

De terugbetaling beperkt zich nu hoofdzakelijk tot de groep patiënten met failed back surgery syndrome, daar waar patiënten met andere soorten chronische pijn (chronische bekkenpijn, perifere zenuwpijn, clusterhoofdpijn, pijn na ongeval of trauma,…) uit de boot vallen ongeacht de ernst van hun zenuwpijn en het feit of hun pijn veroorzaakt werd door chirurgie.

Deze budgettaire beslissing van de minister en de regering zorgt ervoor dat patiënten met een neurostimulator geplaatst voor 2018, in onzekerheid leven of ze nog een nieuwe neurostimulator kunnen krijgen als de batterij leeg is. Zij dienen te wachten tot hun batterij leeg is om een nieuwe aanvraag te starten en te hopen op positief antwoord, om hun werk, gezinsleven, …pijnvrij(er) te kunnen blijven behouden en niet op te draaien voor de hoge kost.

Daarnaast vallen heel wat nieuwe patiënten met conservatief uitbehandelde chronische zenuwpijn uit de boot, waardoor ze noodgedwongen in invaliditeit blijven of belanden en terugkeer naar werk onmogelijk wordt, tenzij ze ervoor kiezen om de neurostimulator met toebehoren zelf te betalen (> 10 000 euro per keer).

Wij vragen de Minister van volksgezondheid uitdrukkelijk het
budget voor neurostimulators op te trekken, geld vrij te maken voor verdere
innovatie en onderzoek in deze materie zodat de techniek zich verder kan
bewijzen.

Wij vragen de Minister daarnaast om te onderhandelen
met te sector over de prijs van de neurostimulators, die hoog blijft ongeacht
het feit dat de technologie reeds lange tijd op de markt is.

Met deze petitie willen we de patiënten een stem geven die nu zwaar getroffen worden door een budgettaire maatregel, in de hoop op een pijnvrijere  en betaalbare toekomst voor elke uitbehandelde chronische pijnpatiënt.

Namens verschillende patiëntenverenigingen in België:
1) vzw bekkenbodemproblemen.be - Patiënten met chronische bekkenpijn http://www.bekkenbodemproblemen.be
2) Patiënten zelfhulpgroep neurostimulator & medicatiepomp http://www.ns-mp.be
3) Effen weg vzw http://www.effenweg.be
4) De Maretak, vereniging voor mensen met chronische pijn http://www.demaretak.org 5) vzw Hoofd-stuk http://www.hoofd-stuk.be

Met steun van de Nederlandse organisaties Stichting Acnes, Patiëntenvereniging Bekkenbodem4all, Steunpunt Meshed Up

PS: Ben je vertegenwoordiger van een patiëntenvereniging en wil je deze petitie mee ondertekenen als groep, mail dan naar info@bekkenbodemproblemen.be

Gepost (Laatst bijgewerkt )
Dit als ongepast melden
Er is een fout opgetreden bij het uploaden van jouw bestanden en/of verslag.