Door verder te gaan accepteer je het privacybeleid van Avaaz. Hierin leggen we uit hoe we je gegevens beschermen en gebruiken.
Ik snap het
Oké
Géén megawindmolens in 't Gein!
Stem vóór behoud van een uniek natuur- en cultuurlandschap

Géén megawindmolens in 't Gein! Stem vóór behoud van een uniek natuur- en cultuurlandschap

1 hebben getekend. Op naar de
50 Ondertekenaars

Sluit

Je handtekening bevestigen

Avaaz.org beschermt je privacy en houdt je op de hoogte van deze en andere campagnes.
Deze petitie is gecreëerd door Gein A. en geeft niet per se de standpunten van de Avaaz-gemeenschap weer.
Gein A.
heeft deze petitie aangemaakt voor
B&W -gemeenteraad De Ronde Venen
Duurzame energie? Ja!
Maar een uniek natuur- en cultuurlandschap kan je
maar één keer vernietigen (Nescio).
Dus mega-windmolens in 't Gein? Nee!

De gemeente De Ronde Venen heeft ambitieuze klimaatplannen en dat juicht iedereen toe. Maar helaas heeft de gemeente haar oog laten vallen op het Geingebied als mogelijke locatie voor 4 of 5 gigantische windmolens met een hoogte van 200 meter, oftewel 3 x de kerktoren van Abcoude. Deze reuzen zullen  een enorme impact hebben op het aanzien en de beleving van dit unieke en beschermde cultuurhistorische landschap.

Dat geldt niet alleen voor de bewoners. Tienduizenden recreanten uit Abcoude,  Weesp en Amsterdam zullen straks hun rondje Gein overschaduwd zien door windmolens die anderhalf keer groter zijn dan die aan de A2 bij Holendrecht. De beleving van het kronkelende riviertje vol waterleven, de verzonken polders, de monumentale boerderijen en het heuvelachtige landschap van de Stelling van Amsterdam zullen nooit meer hetzelfde zijn.

Waarom zou de gemeente De Ronde Venen deze onomkeerbare keuze maken? De gemeente kan kiezen uit zoveel meer locaties binnen haar grenzen en er zijn andere oplossingen mogelijk. Wind op zee levert aanzienlijk meer energie op, zonneweiden zijn stukken minder bepalend voor een landschap.
Zoals de beroemde schrijver Nescio (1882-1961), toen al Geinliefhebber, het ooit verwoordde: "Een landschap kan je maar één keer vernietigen."

Het Gein wordt al meer dan 50 jaar bedreigd door plannen voor snelwegen dwars door het gebied, een spoorbrug, uitbreiding van Amsterdam met woningbouw of sportvelden, en dijkverzwaring met grootschalige bomenkap. Al die megalomane plannen zijn tot nu toe tegengehouden, vooral door de inspanningen van vereniging Spaar het Gein. Waarom nu dan wel meegaan in een nieuw plan dat het Gein voorgoed zal veranderen?

Natuurlijk wil iedereen dat we duurzame energie gaan opwekken. Maar het unieke Geingebied, onder de rook van Amsterdam, waar zovelen genieten van rust, natuur en cultuur, dreigt nu wéér de dupe te worden van grootse plannen die geen rekening houden met mens, natuur en cultuurhistorie.

Er zijn alternatieven. Laten we het Gein sparen.
Laat uw stem vóór het Gein horen en teken de petitie nu!

Het delen via Facebook, Instagram, Twitter etc wordt zeer op prijs gesteld.

Kijk voor meer informatie op: https://www.stopwindturbinesgeingebied.nl/

Gepost (Laatst bijgewerkt )
Dit als ongepast melden
Er is een fout opgetreden bij het uploaden van jouw bestanden en/of verslag.