‘s Werelds grootste en meest efficiënte campagne-netwerk voor verandering

Bekendheid geven aan je petitie

Je petitie met de hele wereld delen Met een online petitie kun je jouw boodschap in heel weinig tijd met oneindig veel mensen delen. Het is simpel - hoe meer je jouw petitie deelt, hoe meer ondertekenaars je krijgt. Hieronder vind je de beste manieren om je petitie te delen. De kans dat mensen in actie komen is groter als ze de oproep herhaaldelijk zien, het is daarom beter om meerdere van de onderstaande strategieën te gebruiken.

EMAIL IS JE BESTE VRIEND Email is de belangrijkste manier om mensen bij je petitie te betrekken. Het is de ruggengraat van het succes van Avaaz - door de jaren heen hebben meer mensen Avaaz-petities ondertekend nadat ze door een bekende werden gemaild dan om het even welke andere manier van communicatie. Via e-mail kun je mensen het hele verhaal vertellen i.p.v. in een beknopte versie van 280 tekens.

SOCIALE MEDIA KUNNEN JE PETITIE VIRAL MAKEN Posten op Facebook en Twitter is waarschijnlijk de makkelijkste manier om je petitie te delen. Wat Twitter betreft – gebruik in je tweets de “user-handels” die je petitie onder de aandacht van je doelwit brengen -- als de minister-president het doelwit van jouw petitie is, gebruik dan zijn user-handel. En gebruik trending hashtags of onderwerp-gerelateerde hashtags waardoor mensen met dezelfde interesses je petitie zullen tegenkomen. Vraag ook aan die ene vriend met tien keer zoveel volgers als jij om jouw petitie te re-tweeten ;)

DOE MEE AAN ONLINE DISCUSSIES Er zijn veel manieren om informatie op het internet te plaatsen. Post het op jouw blog of het blog van iemand anders – je kunt hier meer op de details ingaan, meer zelfs dan in een e-mail, omdat iedereen die een blogpost leest deze specifiek heeft uitgekozen. Leef je dus uit en maak het persoonlijk door links, grafieken, toeters en bellen toe te voegen. Misschien is er een organisatie die bereid is om je petitie op hun website posten. En als er een nieuwsbericht online staat over het probleem, overweeg dan om een link naar je petitie in het commentaar-gedeelte te plaatsen – zowel lezers als de journalist zullen je petitiepagina dan bezoeken en kennismaken met jouw campagne.

PRODUCTIEF UITSTELGEDRAG We hebben het allemaal weleens gedaan: uitstelgedrag vertonen terwijl we eigenlijk hard aan het werk moesten. Bijvoorbeeld door de status updates van onze Skype (of andere) contactpersonen na te lopen om te zien wat zij zoal te melden hadden. Plaats je petitie in jouw status updates, het is een goede manier om het uitstelgedrag van jouw contactpersonen in iets nuttigs om te toveren ;)

VIND JE DOELGROEP OP FORA EN LIJSTEN Hoe vind je mensen die zich betrokken voelen bij jouw onderwerp, en die bereid zijn jouw petitie met hun kennissen te delen? Denk na over de plekken waar deze mensen zich verenigen, zoals e-maillijsten waar andere geïnteresseerden op zouden kunnen staan (van een organisatie , sportteam , beroepsvereniging , enz.). Webfora, of sites waar mensen een bepaald onderwerp bespreken zijn ook slimme plekken om op te zoeken. Je kent waarschijnlijk niet iedereen op deze lijsten, maar dat is juist goed – mensen bereiken die je nog nooit hebt ontmoet maar die geïnteresseerd zijn in jouw zaak, is fundamenteel voor de groei van je petitie.

... en natuurlijk ...

BLIJF GEFOCUST OP JE PETITIE! Goede ideeën verkopen zichzelf. Het lijkt misschien vanzelfsprekend, maar de beste manier om jouw petitie onder de aandacht te brengen is door een supersterke petitie op te stellen. Kleine dingen zoals het verbeteren van de titel, het bedenken van een geestige tweet ter aanbeveling voor ondertekenaars, of het kiezen van een krachtig beeld kunnen een groot verschil maken. Wees niet zo perfectionistisch dat je het momentum voor jouw onderwerp mist, maar blijf nadenken over manieren om je petitie te verbeteren.