‘s Werelds grootste en meest efficiënte campagne-netwerk voor verandering

Een doeltreffende petitietekst schrijven

Een oproep tot handelen dat resultaten boekt

Hier moet je de mensen overtuigen om je petitie te ondertekenen. Beschrijf het probleem, identificeer de oplossing en geef duidelijk aan hoe de persoon die je aanspreekt bij kan dragen aan een oplossing door jouw initiatief te ondersteunen. Geef ook de essentiële feiten die je argument onderbouwen weer. Veel mensen die niet goed met de kwestie vertrouwd zijn, maar wel geïnteresseerd zijn om meer te weten, willen geen ellenlang opstel lezen, maar kort en goed ingelicht en overtuigd worden. Probeer je argument dus zo kort en bondig mogelijk neer te zetten.

SLEUTELELEMENTEN

• Crisis: val met de deur in huis door meteen te benoemen wat er moet veranderen. Het is vaak nuttig je doel te presenteren als een crisis die nu om actie roept.
  • Onze rol bij verandering: Hier gaat het erom uit te leggen hoe jouw petitie tot de oplossing van het probleem leidt – denk na over de persoon waarvan je iets eist en welke rol publieke druk kan spelen in zijn of haar besluitvorming.
  • Actie: Zorg ervoor dat je de lezer uitnodigt in actie te komen. Het is ook nuttig om eventuele verdere bijkomstigheden van het verzoek hier te belichten.
  • Ondersteunende informatie: Is er iets dat medestanders moeten weten? Misschien is er een bepaald verleden waar duidelijkheid over moet worden geschapen, of algemene kritiek die moet worden weerlegd – voordat je medestanders tot actie over zullen gaan.

TIPS

• Weersta de verleiding om een lange inleiding te schrijven - ga in plaats daarvan rechtoe rechtaan op het probleem af (dit is niet makkelijk!)
  • Leg het tijdselement uit - waarom nu. Wat is de urgentie?
  • Bij twijfel, verwijder het - als je niet zeker weet of een bepaalde zin of woord essentieel is, dan is het waarschijnlijk niet belangrijk genoeg en kan je het beter schrappen.
  • Houd je publiek altijd in je achterhoofd - je moet mensen motiveren om te tekenen, en tegelijkertijd in gedachten houden dat de persoon waarvan je iets eist ook de pagina kan bezoeken (vooral als je grote druk creëert).