Door verder te gaan accepteer je het privacybeleid van Avaaz. Hierin leggen we uit hoe we je gegevens beschermen en gebruiken.
Ik snap het
Oké
tweede kamer: verbod op plaatsen muskusrattenvallen in en rond natuurterreinen

1 hebben getekend. Op naar de
50 Ondertekenaars

Sluit

Je handtekening bevestigen

Avaaz.org beschermt je privacy en houdt je op de hoogte van deze en andere campagnes.
Deze petitie is gecreëerd door kees B. en geeft niet per se de standpunten van de Avaaz-gemeenschap weer.
kees B.
heeft deze petitie aangemaakt voor
tweede kamer
Muskusrattenvangers mogen overal, zelfs in en rond natuurgebieden, rattenvallen en klemmen plaatsen, waardoor veel beschermde dieren gedood worden.
Mijn vrouw en ondergetekende kochten 40 jaar geleden 1,2 ha grasland en legden een natuurterrein aan dat we “Natuurrijk" noemen. Op het terrein, dat officieel sinds de jaren tachtig een natuurbestemming heeft, trachten wij door het beheer de variatie en het voorkomen van planten en dieren te bevorderen.
Helaas moesten we gisteren, 26 februari 2016, constateren dat een muskusrattenvanger ongevraagd en tot dan onopgemerkt, een klem op ons afgesloten terrein geplaatst had en dat daarin een bunzing omgekomen was. Zoals bekend eten bunzingen muskusratten en volgen ze muskusratten in hun gangenstelsel.Er was op "Natuurrijk" maar een klem gezet. Dat is een “bijvangst” percentage van 100%. Wel tragisch dat een menselijke rattenvanger zo een dierlijke rattenvanger om zeep helpt. En dat terwijl wij juist zo ons best doen met het creëren van schuil- en nestplaatsen voor m.n. marterachtigen, door de aanleg van takkenrillen e.d. De politie is in de namiddag ter plaatse geweest, maar er zijn blijkbaar (nog) geen regels voor het plaatsen van rattenvallen in en in de nabijheid van natuurterreinen.
De rattenvanger kwam de bunzing ophalen en wij spraken hem. Hoewel hij niet in discussie mocht gaan van zijn “chef” vernamen we van hem wel enkele bijzondere feiten: Zwanen die een rattenklem om hun snavel krijgen, worden bij de bijvangsten niet meegeteld. Verder vernamen we dat aalscholvers ook als "bijvangst" gevangen worden. Dit laatste werpt een nieuw licht op de vier dode aalscholvers die we vorig jaar in “Natuurrijk” aantroffen. Het is zeer wel mogelijk dat deze dieren achtergelaten zijn om het aantal onbedoelde bijvangsten niet te hoog te laten oplopen.
Hierboven een foto van het slachtoffer.
Dit voorval maakt duidelijk dat op korte termijn het plaatsen van rattenvallen in natuurterreinen en in de nabijheid ervan verboden moet worden.
Door het nemen van beheersmaatregelen moeten vanuit natuurgebieden populaties natuurlijke vijanden van muskusratten, zoals marterachtigen en vossen, de kans krijgen zich uit te breiden. Deze soorten zullen dan de muskusratten-stand op een acceptabel niveau houden, zodat bestrijding door de mens geheel beëindigd kan worden .
Kees Beaart, Krimpen ad IJssel
keesbeaart@gmail.com
Gepost (Laatst bijgewerkt )
Dit als ongepast melden
Er is een fout opgetreden bij het uploaden van jouw bestanden en/of verslag.