By continuing you accept Avaaz's Privacy Policy which explains how your data can be used and how it is secured.
Got it
Victory
JUSTICE FOR AHLI KESATUAN PEKERJA HOSPITAL YANG DITAHAN KERANA MEMPROTES SECARA AMAN

Victory
1 have signed. Let's get to
50 Supporters

Complete your signature

By continuing you agree to receive Avaaz emails. Our Privacy Policy will protect your data and explains how it can be used. You can unsubscribe at any time. If you are under 13 years of age in the USA or under 16 in the rest of the world, please get consent from a parent or guardian before proceeding.
This petition has been created by Batrisyia R. and may not represent the views of the Avaaz community.
Batrisyia R.
started this petition to
Datuk Seri Dr. Noor Hisham bin Abdullah
Pada hari ini ,3 Jun 2020, Kesemua ahli kesatuan pekerja hospital yang telah ditahan kerana memprotes secara aman pada 2 Jun 2020 telah dibebskan sekitar jam 6 petang.Walau bagaimanapun,rakyat Malaysia diingatkan agar tidak menyerah lagi kerana majikan EDGENTA UEMS hendaklah mengambil tanggungjawab (held accountable) ke atas kesalahan mereka menindas pekerja-pekerja pembersihan .

#SolidaritiAkakCleaner
#KitaJagaKita
#MerekaAdaHak

PERHATIAN/UPDATE :
BERDASARKAN SUMBER YANG SAHIH , ESOK 4/6/2020 MEREKA MUNGKIN AKAN DITUDUH DI MAHKAMAH.MUNGKIN PERLU DUIT JAMIN,KALAU TAK BAYAR ,MASUK PENJARA SEMENTARA TUNGGU PERBICARAAN

SUMBER : TWITTER @MelissaAkhir

Semalam , 2 Jun 2020,Ahli Kesatuan Pekerja Nasional dalam Perkhidmatan Sokongan dan Sekutu Hospital (NUWHSAS) telah ditahan oleh pihak polis kerana memprotes secara aman terhadap penindasan majikan mereka , Edgenta UEMS di Hospital Ipoh. Anggota kesatuan pekerja tersebut merupakan pekerja pembersih. di hospital kerajaan di negeri utara Malaysia.

Antara penindasan yang dilakukan oleh majikan Edgenta UEMS adalah:

- Tidak memberikan PPE (Personal Protective Equipment) kepada mereka untuk membersihkan wad-wad COVID-19

- Diskriminasi terang-terangan terhadap anggota kesatuan pekerja , dengan tidak membiarkan mereka berpeluang bekerja lebih masa untuk meningkatkan pendapatan mereka.Majikan secara terang-terangan mengintimidasi bahawa mereka yang terlibat dalam aktiviti kesatuan pekerja akan ditolak kerja 'overtime'.

- Menolak elaun khas kerajaan sebanyak RM600 kepada pekerja barisan hadapan. Edgenta UEMS hanya memberi   sebanyak RM300 . Doktor, jururawat dan kakitangan perubatan lain telah dibayar pembayaran bantuan 'frontliner', tetapi pekerja pembersih ditolak pembayaran ini

Hak berhimpun termaktub bawah perlembagaan.Mereka telah mengikuti prosedur Anti -COVID .

INI TIDAK BOLEH DITERIMA KERANA MEREKA MELAKUKAN PROTES AMAN TERSEBUT HANYALAH DEMI MENENTANG PENINDASAN MAJIKAN ( EDGENTA UEMS)

APA YANG EDGENTA UEMS LAKUKAN KEPADA FRONTLINERS INI ADALAH BERUNSURKAN PENINDASAN .OLEH ITU , KITA MESTILAH BERJUANG DEMI PEKERJA PEMBERSIH INI KERANA MEREKA JUGA
FRONTLINERS SAMA SEPERTI PEKERJA-PEKERJA DALAM SEKTOR PERUBATAN YANG LAIN

Posted (Updated )